اوپراتورهای جستجوی گوگل و نقش آن‌ها در سئو وب سایت
 هر اپراتور پیام خاصی را به گوگل میدهد: یعنی وقتی به چیزی که استفاده کننده میخواهد سرچ نماید اضافه می‌گردد، گوگل می‌فهمد نتیجه ها را می بایست فیلتر‌گردیده به استفاده کننده نشان دهد و وی تمامی‌ی نتایج را نمی‌خواهد. بنابراین، شمای استفاده کننده امکان دارید تا دایره‌ی کاوش را به اندازه‌ای که می‌خواهید محصور نمایید. 
 هرچه جستجوها حرفه‌ای‌خیس و ظریف‌خیس شوند، استفاده کننده سریع‌خیس به چیزی که میخواهد میرسد. شاید این مزیت برای مخاطب ساده که فقط دنبال عطرهای مردانه می گردد یا این که نشانی شایسته ترین کافه‌های شهر، خیلی تعالی و به‌دردبخور نباشد. اما برای خیلی‌های دیگر این‌طور وجود ندارد، زیرا آنان به‌خیال فعالیت و حرفه‌‌ای که دارند در گوگل کاوش می‌نمایند. حاصل و اطلاعاتی که از گوگل میگیرند در تصمیم‌گیری‌هایشان موءثر میباشد.
یکی‌از آن فن‌ها مسلما seo میباشد، شغلی که هر روز با کاوش در گوگل و ابزارهای گوگل (مثل سرچ کنسول) سروکار دارد. بخش مهمی از بهینه سازی را احتساب محتواها و لینک‌‌ها تشکیل داده است، هم محتوا و پیوند‌های سایتی که قرار می‌باشد بهینه شود هم متاع رقبا. دقیقا در همین قسمت میباشد که عملگرهای جستجوی گوگل به امداد متخصص seo می آیند. البته در‌صورتی‌که بلد باشد چطور از آنها به کار گیری نماید. 
اوپراتور یا این که عملگر جستجوی گوگل چیست؟
 Google search operators are special characters and commands (sometimes called “advanced operators”) that extend the capabilities of regular text searches. Search operators can be useful for everything from content research to technical بهینه سازی audit.
اوپراتورهای جستجوی گوگل (که گاهی به آنها «اوپراتورهای توسعه یافته» هم گفته می شود) امرها و نشانه‌های ویژه‌ای می‌باشند که قابلیت و امکان‌های جستجوی متنی بی آلایش را بیشتر می‌نمایند. اوپراتورهای کاوش درکل اثرگذار و کاربردی میباشند، برای جستجوی محتوا تا رسیدگی‌های مرتبط با seo تکنیکال.
تعداد اوپراتورهای گوگل دقیقا معلوم وجود ندارد. یعنی گوگل لیستی قانونی از این اوپراتورها را منتشر نکرده است. در منابع مختلف، از یکسری  در میان ۳۹ تا ۴۲ عملگر مذکور شده است. به عبارتی‌طور هم که گفتیم هریک کارکرد خاصی دارا‌هستند. این اپراتورها را می‌گردد به ۳ دسته تقسیم کرد (این تقسیم‌بندی تنها در برخی منابع آمده): اوپراتورهای شالوده (Basic), توسعه یافته (Advanced) و نامطمئن (Unreliable).
میزان در آن تقسیم‌بندی پیشنهادی ترازو محصور و ظریف‌کردن حاصل هست. نوع سوم، اوپراتورهای نامطمئن، عملگرهایی می باشند که ظاهرا منسوخ گردیده‌اند و دیگر همت ندارند. اما زمانی به‌تیتر اوپراتورهای گوگل شناخته می‌شدند. درادامه، اوپراتورهایی را که خویش گوگل معرفی کرده به‌هم پا آن‌هایی‌که در سئو کاربرد دارا‌هستند (و در سایت‌های مرجع در حیطهی بهینه سازی به آن‌ها اشاره گردیده) می‌آوریم.
لیست کاربردی‌ترین اپراتورهای جستجوی گوگل 
گوگل عملگرها را به دو گروه‌ی کلی تقسیم کرده: آن اپراتوری که برای پیدا‌کرن عکس معلوم به کار گیری می‌شود و سایر که به‌تیتر تکنیک‌هایی برای کاوش معرفی گردیده‌اند. گوگل به دو نکته‌ی خیلی اساسی و کلیدی راجع به استفاده از عملگرها اعتنا داده میباشد:
Not all search operators return exhaustive results.
همه‌ی اوپراتورهای کاوش نتیجه ها به طور کامل فیلتر‌گردیده و دقیقی را نشان نمی‌دهند.
Don’t put spaces between the symbol or word and your search term.
 بین نشانه‌ یا این که کلمه (اوپراتور کاوش) و عبارتی که می‌خواهید کاوش کنید مسافت نگذارید.

 

اوپراتور برای جستجوی عکس با سایز مشخص 
فورا پس از کلمه و واژه‌ای که برایش دنبال عکس میگردید imagesize:widthxheight  را تایپ فرمائید. دقت نمائید که ارتفاع و پهنا می بایست به پیکسل (pixels or px) باشد.

 



 

اوپراتورهای جستجوی متنی
@ فورا پیش از کلمه و واژه یا این که عبارتی که می‌خواهید آن را در کانال‌های اجتماعی کاوش نمایید. 
$ فورا پیش از بها مشخصی که می‌خواهید چیزی که کاوش می کنید داشته باشد.
 



 

# برای جستجوی هشتگ‌ها استعمال می‌شود. 
” ” زمانی عبارتی را باطن این نماد (Quotation mark) قرار دهید عین آن را کاوش می‌نماید خیر هر واژه‌ی آن را مستقل. (به عنوان مثال تاریخ هوش مصنوعی را در صورتی‌که کاوش نمائید، محتواهایی که در مورد هوش تصنعی و مصنوعی و کاربردهای آن هم می‌باشند در نتایج علامت داده می‌شوند.)
..  هنگامی این نشانه را در میان دوتا قرار می‌دهید، به گوگل فرمان می‌دهید در محدوده‌ی فی مابین آن دوتا عبارت را کاوش نماید. 
 



 

OR برای ادغام‌کردن نتیجه ها جستجوی دو کلمه به کارگیری میشود.
:site فورا پیش از سایت یا این که دامنه‌ی مشخصی که میخواهید کاوش فرمایید. 
:related فورا پیش از سایتی که می‌خواهید همه وب سایت‌های مربوط به آن را پیدا فرمایید. 
:cache فورا پیش از سایتی که می خواهید ورژن‌ی cache‌گردیده‌ی آن را مشاهده کنید (یعنی ورژن‌ای که گوگل چشم و ایندکس کرده). 
 –  (علامت منفی/ Minus) چنانچه بعد از عبارتی که می‌خواهید کاوش فرمایید، با یک مسافت، نماد منفی بگذارید و آن‌گاه کلمه‌ای بنویسید، واژه‌ی بعد از منفی از نتیجه ها جستجوی آن عبارت حذف می‌گردد. (مثلا، اینجانب می‌خواهم درخصوص جگوار، حیوان جگوار خیر آن مارک پر اسم و رسم ماشین، بدانم. باید سرچ کنم جگوار -ماشین).
 



 

:intitle این اوپراتور به گوگل دستور می‌دهد که فقط صفحاتی را پیدا نماید که کلمه یا این که عبارت درخواستی در تیتر (title) آن وجود دارااست.‌‌
:inurl این اوپراتور به گوگل فرمان می دهد که فقط صفحاتی را پیدا نماید که کلمه و واژه یا این که عبارت درخواستی در نشانی URL آن به‌کار رفته میباشد.
* هنگامی نمی‌دانید دقیقا دنبال چه می گردید در حالتی‌که این عملگر را میان دو واژه‌ای که میدانید بگذارید، گوگل خودش دسته‌ای از حاصل مربوط به آن دو واژه و کلمه را علامت می دهد.
 



 

:filetype هنگامی بعداز عبارت یا این که کلمه‌‌ای که می‌خواهید سرچ فرمائید نوع فولدر (PDF, DOC, XLS, PPT, and TXT) را اضافه می کنید، گوگل نتایجی را که از آن نوع می باشند نشانه میدهد.
:intext هنگامی می خواهید صفحه ها و محتواهایی را پیدا فرمایید که عبارت یا این که واژه و کلمه‌ای در متن (body) آنها به‌عمل رفته است.
 

 

ادغام اوپراتو‌رهای کاوش گوگل برای سئو 
هیچ رسمی نیست که شمارا ممانعت نماید از ترکیب‌کردن چند عملگر با یکدیگر. یعنی گوگل یکسری دستور با‌‌هم را نیز اجرا می‌نماید. و دقیقا با همین ترکیب‌هاست که میگردد از این اپراتورها در seo بهره مند شد. این مخلوط‌ها محدودیتی ندارد. فقط برخی از آن ها شناخته‌گردیده‌خیس می‌باشد. ولی شما ممکن میباشد با به کار گیری از لیست ۴۲‌تایی عملگرها به ترکیب‌های نو برسید که برای جستجوهای شما مطلوب و خوب می‌باشند.

 

استعمال از اوپراتورهای کاوش برای بازرسی وبسایت خویش و رقبا 
 

۱. پیداکردن محتوای Duplicate و نسخه برداری  
محتوای کیفیت عالی در باصرفه‌سازی اینترنت‌وب سایت شما بسیار بسیار اساسی میباشد. همگی‌ی محتواهای سایت می بایست دست‌نخستین و جامع مندرج باشد. کارشناسان سئو بایستی مراقب محتواهای Duplicate (محتواهای شبیه یا این که محتواهایی که کلیدواژه‌های یکسانی دارند) در سایت باشند. این کار سخت میباشد وقتی تعداد محتواها زیاد هست یا این که وبسایت قدیمی میباشد و باصرفه نشده و در حال حاضر کارشناسی می‌‌خواهد همه‌چیز را تحقیق کند.

اینجاست که آن دارای تخصص به‌‌راحتی میتواند از این عملگرها استعمال نماید. مثلا وی می‌خواهد بداند در سایتش چندین نوشته‌ی‌علمی در مورد کلیدواژه‌ی  الگوریتم hummingbird وجود داراست: پس از اپراتور :site نشانی وبلاگ وب سایت را می‌نویسد و بعد کلیدواژه‌‌ی “الگوریتم hummingbird” را.

 



 

برای تفحص‌کردن تک تک محتواهای subdomainها یک وب سایت هم می شود همین کاوش را جاری ساختن اعطا کرد. برای ظریف‌ترشدن نتیجه ها میگردد از :intext یا این که :intitle یا این که :inurl هم کمک گرفت. در‌حالتی که بخواهید بدانید کسی یا این که سایتی از محتواهای شما اسکن می‌نماید هم می توانید از این مخلوط به کار گیری نمایید (زمانی پیش از هر اوپراتور علامت منفی بگذارید دقیقا برعکس عمل می‌نماید. یعنی در ترکیب زیر محتوای تارنما خودتان را از نتیجه ها بیرون می‌نماید:

اسم تارنما خودتان :intext:”  ” -site

 

 

۲. محاسبه محتوای تارنما رقبا و پیداکردن کلمات کلیدی و نویسندگان دارای اعتبار 
با استفاده از اوپراتورهای :intext یا این که :intitle یا این که :inurl در مخلوط با :site دارای تخصص seo میتواند به‌راحتی مرتبط‌ترین کلیدواژه‌ها، نحوه‌ی به‌کاربردن آنها و همینطور anchor textها را در هر تارنما یا این که محتوایی تحقیق کند. چطور وب سایت قوی و حریف شما در تیتر صفحاتش از کلمه ها کلیدی به کار گیری کرده؟ محتوای کلمات پررقابت در وب سایت‌های حریف شما چطور نوشته شده‌اند؟ 

ممکن هست شما بخواهید تالیف کننده‌ای دارای اعتبار را در حوزه‌‌ای تخصصی پیدا کنید. به‌راحتی می‌توانید در دارای شهرت‌ترین و مهم‌ترین وبسایت آن حوزه دنبال نوشته‌هایی با کلیدواژ‌‌های معین بگردید. آنگاه تک تک آن محتواها را بخوانید تا مشاهده کنید تالیف کننده‌اش که می باشد. مثلا در‌حالتی که می خواهید بدانید چه‌کسی در منطقهی seo، مخصوصا ترفندهای‌ پیوند‌سازی، فعال می‌باشد، می توانید pbn را در وب سایت ماز سرچ کنید. (۳۰۷ فیض را میبینید. یعنی تمام محتواهایی که در ماز در امر آن کلیدواژه درج شده میباشد.)

 



 

استفاده از اوپراتورهای کاوش برای احتساب پیوند‌ها و صفحه ها امن در تارنما 
سایت‌ها برای باصرفه‌شدن می بایست امن باشند. یعنی سایت شما بایستی پروتکل امنیتی https را  داشته باشد. درصورتی که بخواهید مطمئن گردید که همه‌ی صفحات وب سایت امن گردیده‌اند،‌ می توانید از ترکیب پایین به کار گیری نمایید:

site:    -inurl:https

لینک‌سازی داخلی در سئو مداقه داراست. مرتبط‌‌کردن محتواها به یکدیگر در سایتی که تعداد محتوای پاره ای دارد شل و ول میباشد. اما چنانچه با تعداد متعددی محتوا سروکار داشته باشیم، کار یه خرده طاقت فرسا میگردد. یک طریق این است که در محتواهای سایت با عملگر‌های پایین بگردید: 

 “کلیدواژه‌ “:intext نشانی محتوایی که می خواهید به‌ آن لینک و پیوند داخلی بدهید  :site:     –site

لینک و پیوند‌سازی فرنگی هم در بهینه سازی به‌اندازه‌ی داخلی اساسی می باشد. کارشناس seo می بایست تارنما‌هایی را که می‌تواند از آنان لینک و پیوند بگیرد پیدا نماید، یعنی سایت‌های مرتبط. با عملگر :related می گردد وبسایت‌های جدید و مربوط به گزینه وبسایت خودتان را پیدا نمایید تا در آن ها پیوند‌سازی کنید.

کلمه ها و عبارت مربوط به سایت شما/ نشانی وب سایت شما/ نشانی محتوای مشخصی از وبسایت شما :related

 

 

 

 

 

گردآوری‌بندی و سود‌گیری 
۱. آیا کاربردهای اوپراتورها در بهینه سازی به همین‌ها ختم میشود؟ نه! نوآوری و امتحان و نادرست شمارا به ترکیبات دیگر و کاربردهای دیگری خواهد رساند.

۲. شناخت با اوپراتورهای جستجوی گوگل، سرچ معمولی را به حرفه ای و توسعه یافته تبدیل می‌نماید. مورد نیاز وجود ندارد حتما کارشناس seo باشید تا سرچ حرفه‌ای و ظریف به‌کارتان بیاید.

۳. خویش گوگل هم گفته این عملگرها مدام پاسخ نمی‌دهند. در صورتی‌که عملگری پاسخ نداد، می توانید اپراتور دیگری را آزمون فرمائید. 

۴. کارشناسان سئویی که به کارگیری از این اوپراتورها را می‌دانند، از سایر‌ یک سری گام جلوتر میباشند. پس در حالتی که کارشناس seo می باشید، تمرین فعالیت با این عملگرها را به‌تیتر بخشی از یادگیری بهینه سازی در نرم‌افزار‌تان قرار دهید.