بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل که در تاریخ ۴ می ۲۰۲۰ یا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعمال شد، یک کدام از تبارک ترین و مهمترین آپدیت الگوریتم گوگل در تاریخ به شمار می رود. گوگل به روزرسانی های فراوانی را مدام انجام می‌دهد که همگی آن ها را اعلام نمی کند، برخی اوقات هم گوگل به روزرسانی های مهمی را بر روی هسته خود انجام می‌دهد که آن را اطلاع رسانی می کند. تبارک ترین موتور جستجو دنیا هنوز به طور دقیق درباره جزئیات بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل چیزی نگفته است، گوگل تنها اطلاع رسانی کرده است که هسته اصلی خود را آپ تو دیت کرده و بروزرسانی هسته مهم گوگل می ۲۰۲۰ آن را نامیده.

این به روزرسانی مهم، بر روی وب سایت های زیادی تاثیر گذاشته می باشد و بخش اعظمی از تارنما ها رتبه خود را از دست داده اند و بسیاری دیگر نیز ارتقاء درجه داشته اند. نکته ای که در به روزرسانی هسته گوگل وجود دارد، همگانی بودن آن هست؛ یعنی بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل بر روی کلیه گویش ها و کشورها تاثیرگذار می باشد و مختص گویش خاصی نیست.

بعضی از سایت های تبارک جهانی که افت مرتبه داشته اند:

twitch.tv
archive.org
wordpress.org
spotify.com
هر کدام از سایت های بالا در میان ۳۸% تا ۵۰% پس از بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل تا به این لحظه افت رتبه داشته اند. نکته ای که بسیار جالب می‌باشد درباره افت درجه تارنما های بالا این می‌باشد که کلیه این فراز و نشیب ها تنها در ۱۱ روز اتفاق افتاده می‌باشد که این گزینه نماد دهنده اهمیت این بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل است و نباید به سادگی از آن بگذرید.

از طرفی تارنما های گران قدر دیگری نیز بعداز این آپ تو دیت الگوریتم گوگل رویش بسیار خیر داشته اند. برخی از سایت های تبارک جهانی که رشد رتبه داشته اند:

play.google.com
washingtonpost.com
apps.apple.com
به طور مثال وبسایت گوگل پلی در روز اولیه %۴۳+ و در روز دوم %۹۲+ درصد رویش داشته هست. ظاهرا گوگل درین بروزرسانی تمرکز خود را بیشتر روی محتوا نهاده هست و تنها به بعضا موضوعات اشاره کرده است که همت میکنیم در این نوشته‌ی علمی به آنها بپردازیم.



صدق محتوا
خودتان را جای گوگل بگذارید. آیا دوست دارید به کاربری که به شما پشت گرمی کرده است و شما‌را به عنوان موتور جستجوی خود انتخاب کرده است، محتوایی را نمایش دهید که غلط هست و صحت ندارد؟ یکی از موضوعات مهم که در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل به شدت مهم شده است، درستی محتوا می‌باشد.

گوگل برای وبسایت های پزشکی مشقت بار گیرانه تر کار می کند. تارنما ها و مطالب پزشکی با جان انسان ها ارتباط دارااست و در بروزرسانی هسته اساسی گوگل محتوای شما‌را رسیدگی می کند تا اطلاعات غلط و اشتباه به کاربران ارائه ندهید. این پژوهش محتوا، بیشتر بر روی تارنما هایی با لهجه بین المللی است و هنوز تاثیر زیادی بر روی وب سایت های فارسی لهجه نگذاشته هست، ولی مطمئن باشید به مرور مجال، وبسایت های فارسی زبان نیز مطالعه دقیق خواهند شد.

بروزرسانی محتواهای قدیمی
علم و تکنولوژی روز آپ دیت در درحال حاضر توسعه هست و اطلاعات مدام در فعلا تغییر هستند. قطعا اطلاعاتی که درباره سرطان در سال ۱۳۹۵ وجود داشته می باشد با اطلاعات سال ۱۴۰۰ تفاوت زیادی داراست. گوگل اصلا دوست ندارد محتوای کهن که اطلاعات آن هم کهن می‌باشد و تغییر‌و تحول پیدا کرده را به مخاطب نمایش دهد. بروزرسانی محتوا گزینه آجل می باشد که اهمیت آن در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل بیشتر شد‌ه‌است و آن را نباید فراموش کرد و بایستی مدام این کار را ایفا اعطا کرد.

مطالبی که می دانید ممکن می باشد اطلاعات آن تغییر‌و تحول پیدا کرده‌با‌شد را قطعا آپدیت فرمائید و اطلاعات آن را آپ دیت نگه دارید، مشکلات آن را رفع فرمائید و سئوی محتوا را بهبود اعطا کرد. وبسایت های پزشکی و گردشگری برای مثال سایت هایی میباشند که در آپدیت الگوریتم گوگل بسیار حساس شده اند. مثلا در‌حالتی که شما سایت گردشگری دارید، نباید مکانی را معرفی فرمائید که آن مکان دیگر وجود ندارد. وب سایت های حوزه پزشکی نیز به دلیل اینکه با جان انسان ها مرتبط می باشد، نباید اطلاعات غلط به کاربران ارائه دهند.

شما مطلقا بایستی بروزرسانی مطالبی که عوض گردیده اند را در نرم افزار خود قرار دهید و آن را جاری ساختن دهید، در غیر این صورت در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل قربانی خواهید شد!

کیفیت محتوا
مطلقا تا به اینجا متوجه مداقه محتوا در گفت و گو بهینه سازی وب سایت و بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل شده اید. کیفیت محتوا عنایت بسیار زیادی برای گوگل دارد و در آپ دیت الگوریتم گوگل این مداقه بیشتر شده است. یک کدام از راه‌های سنجش کیفیت محتوا به وسیله گوگل E-A-T هست که مخفف سه واژه و کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness هست. توضیحات این ۳ کلمه و واژه بسیار زیاد است اما سعی می کنیم به طور خلاصه توضیح کوتاهی بدهیم. تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری؛ ۳ فاکتور مهمی که گوگل به آن مختصرا eat می‌گوید. کارشناس بودن بر روی فعالیت خودتان برای گوگل و حتی کاربران التفات زیادی داراست.

شما باید اعتبار بالایی نزد گوگل داشته باشید. و در نقطه پایان مورد مهم اعتمادپذیری؛ گوگل سعی می کند وب سایت هایی را به مخاطب نمایش دهد که به آن اعتماد دارااست. شما می بایست این اعتمادسازی را برای گوگل انجام دهید تا گوگل به تارنما شما اعتماد کند و آن را به عنوان یک نتیجه عالی و مثبت به کاربران نمایش دهد. EAT مثلا چیزهایی است که گوگل برای رتبه بندی از آن یاری می گیرد. گوگل سعی می کند معیارهای خود را بر پایه ی آنچه که بشر ها دوست دارا هستند پیاده سازی کند، چرا‌که هیچ کسی محتوای معدود کیفیت و بد را دوست ندارد و گوگل نیز به نه این را می‌داند.

توده بندی
حتما متوجه عنایت این به روز الگوریتم گوگل و مداقه محتوا شده اید. گوگل با این به روز صحت و درست بودن محتوایی که قرار می باشد به کاربر نمایش دهد را پژوهش می کند. پژوهش تارنما خود را نیز فراموش نکنید. بسیاری از وب سایت های بلندمرتبه عالم که بالاتر نیز نام برده شد، فقط در یک روز ۳۰ درصد رشد و یا افت مرتبه داشته اند. نظارت وب سایت و به روزرسانی محتوا از جمله کارهایی می باشند که خیلی مداقه دارند و باید قطعا در اپلیکیشن خود آنان را قرار دهید. محتواهای دیرین خود را مرور نمائید و آنهایی که فکر‌می‌کنید‌ نیاز به بروزرسانی دارند را به روز فرمایید.

همانقدر که تولید محتوا مداقه دارد، به روزرسانی محتوا نیز عنایت دارد. به این مورد نیز توجه داشته باشید که بروزرسانی محتوا نیز باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود. بروزرسانی هسته اساسی گوگل را بدون شوخی بگیرید و محتوای باکیفیت ساخت‌و‌ساز فرمایید. محتواهای کهن خود را نیز که کیفیت پایینی دارند و نیاز به اصلاح دارند را نیز قطعا آپ دیت کنید.

نکته دیگری که هیچ وقت نباید آن را فراموش نمائید این می باشد که مقام شما در گوگل ثابت و تضمین شده نیست! ممکن می‌باشد شما در کلمه و واژه ای مرتبه ۱ باشید، نباید با خود تصور کنید که در همان رتبه باقی خواهید ماند. ممکن می‌باشد رقیب شما کارایی بهتری داشته باشد و یا نوشته‌ی علمی بهتری ایجاد گردد و شما منزلت خود را از دست بدهید.