خطاهای سرچ کنسول یا این که به عبارتی اینترنت مستر تولز سابق و نحوه رفع آن‌ها، شاید از وسیع ترین بحران هایی باشد که سئوکاران با آن روبرو می شوند. از جمله پیگیری 12000 پیغام خطا که در سرچ کنسول ظواهر میگردند، میتواند شما‌را نسبت به ریشه کن کردن این ارورها (که ظاهرا غیرقابل حل می باشند) ناامید نماید. کلید حل مشکل این میباشد که شروع بدانیم کدام ارورها اثر مخرب بیشتری دارا‌هستند و چه مواقعی به راحتی قابل حل هستند. ادله عنایت تفحص و توجه به خطاهای سرچ کنسول، تاثیری است که روی یوزرها و سکو سایت شما در حاصل موتور کاوش گوگل دارا هستند.

آموزش خصوصی سئو

آکادمی رایا پارس

 

آموزش سئو خصوصی


سرویس ها به حساب آوردن سئو سایت در ، به جهت التفات همین خطاهای سرچ کنسول می‌باشد و شما میتوانید به راحتی راه‌حل و شیوه های رفع ارورهای سایت خویش را با به کار گیری از این خدمت 
اخذ نمائید.

برای مثال داشتن هزاران ارور 404 خصوصا آن هایی که وابسته به نشانی های ایندکس گردیده یا این که پیوند گردیده به صفحه ها دیگر میباشند، بصورت بالقوه سبب آزار یوزرها شما می‌گردد. در‌صورتی‌که آنها وارد یک سری شیت 404 در یک قسمت شوند، اعتمادشان نسبت به وب سایت شما کاهش می‌یابد و البته سبب ساز ناامیدی میشود.



همینطور شما نباید قیمت بک لینک های ارسالی از سوی تارنما های دیگر را با منتهی شدن آن ها به صفحه ای مرده! (دارنده ارور 404) از دست بدهید. شما می‌توانید با رفع ارورهای 404 در سرچ کنسول وب سایت خویش و ارسال آن به سمت آدرسی درست، سبب بهبود رنک وبسایت خویش گردید.

گوگل برای هر وب سایت بنابر دست اندرکاران متعدد، بودجه کراول درنظر می‌گیرد؛ این یعنی زمان استیناف هر وب سایت به وسیله گوگل محصور است و ارورهای 404، علاوه مشکلاتی که در بالا بیان شد، موجب هدر رفتن میزان دارایی کراول سایت می‌شوند.



شناخت با اشکال خطاهای سرچ کنسول
پیش از استارت یادگرفتن رفع خطاهای سرچ کنسول، می بایست بگوییم که اکثر ارورها و هشدارهای تارنما، در تب Coverage گوگل سرچ کنسول نمایان می‌شوند. نصیب Coverage دارنده 4 قسمت دیگر است که به شرح زیر میباشند.

بخش Errors: نصیب ارورها، مهم ترین بخش تب Coverage میباشد. در‌این قسمت کلیه ارورهای مو جود در سایت که به وسیله گوگل شناسایی گردیده اند اکران داده می گردند. شما باید هرچه سریع خیس، نسبت به رفع مورد ها ظواهر گردیده در‌این نصیب مبادرت فرمائید.
قسمت Valid with warning: این نصیب صفحاتی را اکران می‌دهد که نمی توان اظهار‌کرد دارنده خطاهای سرچ کنسول می باشند، اما مواقعی نیز جهت اصلاح در آنان وجود دارااست که خوب میباشد اقدامات مورد نیاز برای آنها صورت بپذیرد.
بخش Valid: این بخش، صفحاتی را نماد می دهد که سوای هیچ مشکلی در وب سایت شما وجود دارند.
نصیب Excluded: بعد از ارورها، این بخش مهم‌ترین بخش Coverage می باشد. همه مفاد جانور در‌این بخش را نمی قدرت نقص‌ دانست. این بخش صرفا در ارتباط بعضا صفحه ها به شما آگهی می نمایند. ولی بعضی از آن‌ها ممکن می باشد به واحد سنجش ارورها اصلی و برای وب سایت شما خطرناک باشند.
از جمله، در قسمت Excluded صفحاتی که دارنده خصوصیت نوایندکس می‌باشند اکران داده میشوند. این طبیعی است که ما بخواهیم برخی از صفحات وبسایت به وسیله گوگل ایندکس نشوند و در نتیجه ها کاوش قرار نگیرند؛ ولی نکته حائض اهمیت اینجاست که می بایست بازرسی کنیم آیا صفحه مدنظر به صدق نوایندکس شده است یا این که نه.

به عبارت دیگر، ممکن میباشد خصوصیت نوایندکس به غلط برای یکی‌از صفحه های اساسی سایت قرار گرفته باشد. در این‌شرایط‌ تمام سپرده گذاری ها مانند ساخت محتوا و بک لینک و پیوند سازی که برای آن کاغذ اجرا داده اید، به هدر می رود. بنابراین می بایست در سرچ کنسول، همگی صفحاتی که دارنده خصوصیت نوایندکس میباشند مشاهده گردیده و سنجیده شود که آیا این ورقه می بایست نوایندکس باشد یا این که نه.

اعتنا داشته باشید که همگی ارورها و خطاها، در تب Coverage قرار نمی گیرند؛ بلکه ممکن است بعضا از ایرادات مانند خطاهای مرتبط با تارنما مپ (Site Map) یا این که نقشه وبسایت، در تب منحصربه‌فرد خویش اکران داده شوند. ما شروع به معرفی و طرز رفع خطاهایی که ممکن می‌باشد در بخش Coverage با آنان مواجه گردید میپردازیم و سپس بقیه موردها را ذکر خواهیم کرد.

در صورتیکه مایل هستید به همگی موردها مرتبط با سرچ کنسول، مانند رسیدگی سایت از روش این ابزار یا این که یافتن لغت ها کلیدی اصلی در آن مسلط گردید، می‌توانید از یادگرفتن بهینه سازی غیر حضوری به کارگیری فرمائید. درین فراگیری همه مفاد مرتبط با سرچ کنسول و بقیه نکات سئو (از صفر تا صد) ارائه شد‌ه‌است.

فراگیری رفع خطاهای سرچ کنسول (نصیب Error)
مهم ترین خطاهای سرچ کنسول در قسمت Coverage در‌پی تفصیل داده خواهند شد. همانگونه که گفته شد در قسمت های Error و Excluded ممکن میباشد مواقعی وجود داشته باشند که در شکل اصلاح نشدن، تاثیرات منفی در seo وب سایت بگذارند. به دنبال مهم‌ترین موردها مرتبط با قسمت Error مطرح می گردند، بعد از آن به موارد Excluded خوا‌هیم پرداخت.

رفع ارور Submitted URL has crawl issue
این نادرست زمانی صورت میدهد که خزنده های گوگل هنگام خزیدن یک نشانی در تارنما، دچار نقص‌ شوند. این خلل به دلایل مختلف ممکن میباشد به وجود آمده باشد. برای حل آن باید شروع از قسمت URL inspection، نشانی برگه متبوع را تحقیق فرمائید. بعد از اتمام بازرسی، اشتباهات موجود برای کراول شدن آن صفحه به وسیله کد منحصر اکران داده شود.

اعتنا نمائید که در سایت های وردپرسی، ممکن میباشد به جهت همزمان شدن آپ تو دیت برخی از پلاگین یا این که هسته وردپرس با کراول گوگل، این اشتباه در سرچ کنسول اکران داده گردیده باشد و اساسا، اشتباه غیر حقیقی می باشد. برای حل این نقص‌ کافی می‌باشد درخواست ایندکس (Request Index) برای کاغذ مدنظر تصویب فرمایید.

خطای Submitted URL blocked by robots.txt
بوسیله پوشه robot.txt میتوانید گزینش فرمائید که چه صفحه ها و نشانی هایی از تارنما شما، بوسیله ربات ها قابل استیناف و ایندکس شدن باشند. به عبارت دیگر میتوانید به وسیله این فولدر و کدهای مو جود در آن، از ربات ها بخواهید بعضا از صفحه های معلوم گردیده را رسیدگی نکنند.

خطای Submitted URL blocked by robots.txt در واقع تنها یک آگهی هست خیر یک نادرست. ممکن می باشد کاغذ مدنظر به درستی بوسیله پوشه robots.txt مسدود گردیده باشد. شما بایستی آغاز روی url مرتبط با کیبورد کرده و بازرسی که می خواهید آن ورقه به وسیله ربات های گوگل سنجیده شود یا این که نه.

هم اکنون در صورتیکه متوجه شدید که ورقه متبوع به خطا در فایل robots.txt مسدود شد‌ه‌است، می بایست آغاز محدودیت آن شیت را در فولدر robots.txt حذف نمایید، آن گاه دکمه Validate Fix کلیک فرمائید. همینطور مطمئن گردید که نشانی مدنظر، در تارنما مپ شما قرار نداشته باشد.

در حال حاضر وقتشه! اینو بخون: فولدر robots.txt چیست و چه کاربردی دارااست؟
توصیه تالیف کننده این میباشد که نخستین نوشته‌ی‌علمی بالا را خوانده و سپس ادامه این نوشته‌علمی را بخوانید.

خطاهای مرتبط با سرور (5xx)
خطاهای سرور معمولا در پوسته خطاهای 500, 502, 503, 504 ظواهر می شوند و وجود عدد 5 در اولیهِ آن‌ها آرم دهنده این میباشد که خطا از سمت سرور تارنما شما میباشد. برطرف کردن ارورهای سرور معمولا نیاز به تخصص خاص خویش را دارد و برای حل چنین مفاد می توانید از پشتیبانی هاست وبسایت خویش امداد بگیرید.

خطای submitted url not found (404)
خطای 404 یک کد شرایط HTTP میباشد بدین مضمون‌ که برگه‌ای که استفاده کننده عملکرد می نماید به آن رسد در سرور تارنما یافت نمی شود یا این که شیت مدنظر برای مخاطب بارگیری نمی شود چون دیگر نیست. این اشتباه ممکن میباشد به دلایل پایین شکل دهد.

ورقه مدنظر تماما از روی سرور پاک گردیده باشد.
به وسیله یک لینک داخلی یا این که بک پیوند، به ورقه‌ای با نشانی غلط که آن نشانی در وب سایت شما نیست لینک و پیوند داده گردیده باشد.
شیت حذف گردیده و هیچ ریدایرکتی برای آن درنظر گرفته نشده باشد.
برای رفع ارور 404، می بایست عامل به وجود داخل شدن آن را پژوهش نمائید. چنانچه کاغذ مدنظر از روی سرور حذف گردیده‌است و پیش از این رنک قابل گذشته در نتایج کاوش داشته، می بایست آن را روی یک کاغذ مرتبط ریدایرکت 301 کنید و در صورتی‌که آن صفحه دارنده رنک قابل قبولی نبوده، می‌توانید از ریدایرکت 410 به کار گیری نمائید.

خطای Submitted URL marked noindex
این گزینه یکی از مهم‌ترین خطاهای سرچ کنسول می باشد. ارور Submitted URL marked noindex زمانی صورت می دهد که یکی صفحه های مو جود در سایت مپ شما، دارنده خصوصیت نوایندکس باشد. این امر نباید فیس دهد چون می تواند دارایی کراول شمارا هدر داده و حتی موجب کاهش آن از سمت گوگل شود. برای رفع ارور Submitted URL marked noindex می بایست به طریق پایین کار کنید.

در شرایطی که خصوصیت نوایندکس برگه قرار گرفته در سایت مپ به نادرست ایجاد شده است، آن خصوصیت را از ورقه حذف کنید.
در شرایطی که خصوصیت نوایندکس برای وبسایت به غلط قرار نگرفته و می‌خواهید همچنان بوسیله گوگل در حاصل کاوش اکران داده نشود، نشانی آن شیت را از وبسایت مپ خویش حذف نمائید.
پلاگین های seo وردپرس مانند Yoast و Rank Math به صورت اتومات صفحه ها نوایندکس را از نقشه وبسایت حذف می نمایند. ولی به خیال داشته باشید که تگ noindex ممکن میباشد در سطح HTTP Header تمجید شود که خارج از وردپرس بوده و در سطح اینترنت سرور رئیس می‌گردد.

خطای submitted url seems to be a soft 404
از سایر ارورهای سرچ کنسول، ارور submitted url seems to be a soft 404 میباشد. این ارور آرم دهنده آن میباشد که ربات های گوگل، نشانی شیت‌ای را در نقشه وبسایت (وب سایت مپ) شما پیدا کرده‌اند که گوگل آن را 404 قابل انعطاف یا این که (soft 404) میداند.

Soft 404 به صفحه گفته می‌شود که کد دریافتی آن از سمت سرور کد 404 وجود ندارد بلکه 200 میباشد. البته گوگل نمی تواند محتوایی را در آن پیدا نماید. کد 200 کدی است که برای صفحه های بدون نقص‌ از سمت سرور ارسال می گردد و هیچگونه خطایی ندارند.

به عبارت دیگر صفحات soft 404 صفحاتی هستند که با وجود داشتن کد 200، محتوای آنان برای ربات های گوگل قابل مشاهده وجود ندارد. برای رفع این نقص‌ می بایست صفحه مدنظر و محتوای باطن آن استیناف گردیده و عاملی را که موجب بروز نقص‌ شد‌ه‌است را حذف کنید.

خطاهای مرتبط با تغییر تحول مسیر (Redirect error)
این خاطاها همانطور که از نامشان پیداست، مرتبط با ریدایرکت میباشند. در‌حالتی که هنگام تغییر مسیر یا این که به عبارتی ریدایرکت مشکلی صورت دهد، این اشتباه در سرچ کنسول شما ظواهر گردد و یافتن نحوه حل کردن آن نیاز به بازرسی های متعددی دارااست.

آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول (بخش Excluded)


همانطور که گفته شد، اکثری از مورد ها موجود در قسمت Excluded موجود در تب Coverage سرچ کنسول، ارور محسوب نمی‌شوند؛ البته ممکن میباشد به اندازه ارور ها اصلی باشند. در‌پی برخی از مهم‌ترین اخطارهایی که ممکن در Excluded سرچ کنسول خویش با آنان مواجه گردید را گستردن خوا‌هیم بخشید.

خطای Duplicate without user-selected canonical warnings
همان طور که مسلما میدانید، وقتی که بدون چاره می‌باشید دو یا این که یکسری برگه با محتوای یکسان یا این که بسیار شبیه به یکدیگر در تارنما خویش داشته باشید، بایستی از خصوصیت یا این که اصطلاحا تگ کنونیکال به کار گیری نمایید. طوری که باید یکی از آن صفحه ها شبیه تحت عنوان ورقه مرجع تعیین گردیده و بقیه صفحاتی که دارنده محتوای یکسان با آن هستند؛ به آن برگه مرجع کنونیکال دهند.

خطای Duplicate without user-selected canonical warnings وقتی صورت می دهد که گوگل به جهت یافت کردن کاغذ‌ای با محتوای کپی گردیده از صفحات دیگر از وبسایت و خلا کنونیکال در آن، صفحه مدنظر را ایندکس نمی نماید.

برای رفع این ارور می بایست یا این که محتوای صفحه ها مدنظر را تغییر تحول داده تا جایی که شبیه هم نباشد، یا این که از در بین آنها صفحاتی که حائز اهمیت کمتری برای شما میباشند، به برگه‌ی با التفات خیس کنونیکال دهند.

در صورتی‌که حتی 40 درصد از محتوای دو ورقه با هم یکسان باشند، می بایست مطلقا از کنونیکال مصرف شود؛ در غیر این شکل گوگل آن را Duplicate Content یا این که محتوای تکراری درنظر خواهد گرفت.

خطای Duplicate, submitted URL not selected as canonical
وضعیت پیش وارد شدن این نادرست، دقیقا مانند شرایط خطای قبل است، با این تفاوت که شما برای برگه مدنظر ضمن این که از کنونیکال به کارگیری نکرده‌اید، درخواست ایندکس نیز تصویب نموده اید. جهت برطرف کردن خطای Duplicate, submitted URL not selected as canonical طبق روند تحت کار نمایید:

از قسمت URL Inspection متوجه گردید که گوگل کدام صفحه را تحت عنوان کنونیکال (شیت متعارف) این برگه درنظر گرفته میباشد  رسیدگی نمایید که آیا گوگل به درستی شیت متعارف را تعیین نموده است یا این که نه.
چنانچه کاغذ ای که بوسیله گوگل تحت عنوان کنونیکال تعیین گردیده، کاغذ قابل قبولی برای این شغل بود، از صفحه دارنده ارور به شیت انتخابی بوسیله گوگل، کنونیکال دهید.
درصورتی که به لحاظ شما برگه مطلوب تری نسبت به صفحه انتخابی گوگل جهت کنونیکال شدن وجود دارد، از کاغذ دارنده نادرست به ورقه مدنظر خویش کنونیکال دهید. همینطور عالی می‌باشد از برگه دارنده ارور و صفحه انتخابی بوسیله گوگل، با انکر تکست مهم به ورقه‌ای که خودتان تحت عنوان متعارف درنظر گرفته‌اید، لینک و پیوند داخلی بدهید.
هشدار Page With Redirect در سرچ کنسول
این گزینه تنها نشانه دهنده صفحاتی است که ریدایرکت گردیده‌‌اند و نمی قدرت آن را به عنوان ارور یا این که خطا دانست. صرفا کافی است نشانی های مربوطه را تفحص فرمائید و ملاحظه کنید که آیا کار ریدایرکت به صدق انجم گردیده‌است یا این که نه.

خطای Crawled – currently not indexed
این غلط بدان معناست که برگه مدنظر به وسیله گوگل آیتم پژوهش قرار گرفته ولی در فهرست گوگل جهت اکران به یوزرها در حاصل کاوش قرار ندارد. گوگل جواب واضحی در ارتباط با دلیل ایندکس نشدن این صفحات ارائه نمی دهد اما معمولا این نادرست با طرق تحت قابل رفع می باشد.

ارتقاء چگونگی و کمیت محتوای مو جود در ورقه
مطمئن گردید که شیت مدنظر از ساختار و سورس بهینه بهره مند میباشد.
مطمئن گردید که محتوای موجود در کاغذ، اختصاصی بوده و از جای دیگری در سطح اینترنت، اسکن نشده می‌باشد.
هشدار discovered – currently not indexed
این آیتم هم در دسته خطاهای سرچ کنسول قرار نمی گیرد و صرفا یک آگهی است. معنا پیام discovered – currently not indexed این است که کاغذ مدنظر بوسیله گوگل پیدا گردیده، اما هنوز تحقیق و ایندکس نشده است. برای صفحاتی که محتوای با کیفیت دارا‌هستند، این گزینه با سپری شد فرصت برطرف شود.

بروز هشدار discovered – currently not indexed معمولا در وب سایت های گرانقدر که تعداد صفحات متعددی (بیش از 10000 برگه) دارند طبیعی است و بعد از مدتی برطرف می شود.

هشدار excluded by noindex tag
هشدار excluded by noindex tag در سرچ کنسول نیز ارور محسوب نمی‌شود و تنها صفحات دارنده تگ نوایندکس را اکران می دهد. کافی است صفحات دارنده این هشدار را مطالعه کرده و مطمئن گردید اشتباها نوایندکس نشده باشند. در‌صورتی‌که نوایندکس به درستی برای صفحه درج شده بود، مطمئن گردید که نشانی آن در نقشه وبسایت شما قرار نداشته باشد. درصورتی که در میان صفحه های دارنده هشدار excluded by noindex tag، صفحاتی وجود داشتند که به نادرست noindex گردیده بودند، کافی است تگ نوایندکس آن‌ها‌را حذف فرمائید.