همیشه مهمترین استراتژی تبلیغاتی همین بوده می باشد، رساندن پیام با تصاویر جالب، به این دلیل‌که از بین رسانه‌های سمعی و بصری و نوشتاری، سریع‌ترین و عمیق‌ترین و ولی ماندگارترین اثر را رسانه بصری داشته میباشد. اینک این مورد را به این آمار اضافه فرمائید که بشر‌ها از نظر تقسیم‌بندی ادراکی به چهار تیم بصری، سمعی، لمسی و جنبشی تیم‌بندی می شوند. اکثر افراد در تیم بصری قرار می‌گیرند یعنی به کیفیت‌های دیداری بیشتر از سایر حس‌های ادراکی خود دقت دارا‌هستند و تصاویر بیشتر برایشان اصلی می‌باشد و در ذهنشان می‌ماند، پس باز هم نقش تصویر پررنگ‌تر می شود. به این ترتیب با استعمال از این اصل، می گردد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین و ماناترین اثر را بر ذهن کاربر گذاشت، پس چه چیز از این عالی؟
بر همین اصل، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بیلبوردهای خیابان و بزرگ راه‌ها، از این گرانقدر‌ترین و قادر‌ترین ابزار، برای سر لهجه افتادن و حک شدن در ذهن افراد به خیر و خوبی استعمال کردند. موقتا شاید بپرسید این‌ها، چه ربطی به جناب اسکیما ما دارد؟ خوب استراکچر دیتا هم دقیقا از همین تکنیک استعمال می‌کند یعنی “معجزه ساخت و ساز جذابیت بصری”، حک شدن نام برند شما در ذهن کاربر و افزایش احتمال تعیین شدن (نرخ کلیک click through rate : CTR) بوسیله استفاده کننده.     
مسلما تا انتهای مقاله “راهنمای جامع اسکیما و تاثیر آن بر بهینه سازی وب سایت” با آکادمی رایا پارس یار باشید که می‌خواهیم به لهجه معمولی، سلیس و جاری و به صورت تماما کاربردی یاد بگیریم که چه‌گونه به صورت عملی اسکیما را برای وبسایت خودمان اجرا کنیم  و به پرورش و seo شدن صفحه های سایتمان یعنی قرار به دست آوردن در کاغذ نخستین نمایش نتیجه ها سرچ گوگل و افزایش احتمال کلیک و انتخاب شدن وبسایت ما به وسیله کاربر، کمک کنیم.
همچنین به دنبال خوا‌هیم خواند: “چطور با داده‌های ساختاریافته، سئو سایتمان را خوب کنیم؟ “
آنچه در این نوشته خوا‌هیم داشت
اسکیما چیست؟    
انواع علامت‌گذاری اسکیما 
اثرها خلاقانه یا Creative Works
RDFa ،Microdata و JSON-LD چیست؟
Resource Descriptive Framework in Attributes : RDFA   
Microdata :
javascript Object Notation for Linked Objects : JSON-LD 
چه‌گونه می‌قدرت اسکیما شخصی خود را برای HTML ساخت؟
معرفی ابزارهای ساخت اسکیما
ابزار Hall Analysis schema markup generator
 ابزار Google Structured Data Markup Helper
 ابزار Microdata Generator.com
 ابزار Merkle Schema Markup Generator
ابزارهای تست اسکیما
ابزار Structured Data Testing Tool 
ابزار SEMrush Site Audit
ابزار Content Markup Guide
از توسعه و تحولات جدید اسکیما باخبر باشید
کاربرد اسکیما در سئو
مزایای داده‌های ساختاریافته
جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟
ارتباط در میان داده‌های ساختاریافته  و جستجوی معنایی 
ریچ کارت (rich cards)
گراف دانش (knowledge graph)
Schema چه طور به Google کمک می‌کند؟
وب معنایی، EAT و YMYL
عده بندی
مولف
الهه جلیلی
اسکیما چیست؟    
در حالتی که بخواهم به ساده‌ترین زبان ممکن بگویم، به آن شکلی که شما در حاصل سرچ گوگل ظاهر می‌شوید، داده‌های ساختاریافته یا اسکیما (schema) (شِما) (طرحواره) (استراکچر دیتا) (structured data) (snippet) گفته می شود، به همین سادگی.
موقتا در صورتی بخواهم دقیق‌تر بیان‌کنم، نماد‌گذاری اسکیما (Schema markup) یک لهجه از داده‌های ساختاریافته  است که یاری می‌کند تا موتورهای جستجو بتوانند اطلاعات موجود در تارنما شمارا برای ارائه نتیجه ها خوب، فهم و شعور کنند. این نشانه‌گذاری‌ها به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا بتوانند معانی و رابطه ها مخفی پشت هر موجودیت، در سایت شما را مشاهده کنند. به همین استدلال، آرم‌گذاری اسکیما  به یک آیتم داغ سئو تبدیل شد‌ه‌است.
در گذشته، خود گوگل data structure tools داشت و ما بوسیله خود گوگل می‌توانستیم اسنیپت بسازیم. نسخه تازه وبمستر تولز که اسمش سرچ کنسول هست دیگر این قابلیت را ندارد. همان گونه که در مقدمه هم توضیح دادم ساخت اسکیما در بالا بردن CTR (نرخ کلیک) و افزایش احتمال گزینش شدن شما به وسیله استفاده کننده اثر گذار می باشد و این موضوع اثبات گردیده است.
تا این حد که شاید شما در نتیجه ها سرچ گوگل در خط چهارم باشید البته چون قبلا اقدام به ساخت اسکیما برای وبسایتتان کردید و گوگل بهره سرچ شمارا مالامال زرق‌و‌برق‌تر از باقی حاصل نمایش میدهد، استفاده کننده روی وب سایت شما کلیک خواهد کرد.
 به همین راحتی انتخابش را از سایتی که در جایگاهِ اول حاصل سرچ گوگل قرار گرفته به وب سایت شما که در خط چهارم می باشید، تغییر تحول می‌دهد، پس صرفا به خاطر استفاده از structured data شما توانستید به سادگی دقت و متکی بودن بیشتری را جلب نمائید و به وسیله مخاطب انتخاب شوید. پس تا اینجا متوجه شدیم که اسکیما در واقع تعدادی اطلاعات هست که توسط خود ما به گوگل داده میگردد تا موتورهای جستجوی گوگل از طریق آن اطلاعات بتوانند متوجه مقصود و مورد وب سایت ما شوند و سریع‌تر و با صرفه‌تر مارا در نتیجه ها سرچ گوگل به کاربران آرم دهند.
برای مثال زمانی سه چهار سال پیش گوگل ذکر کرد که نمایش به صورت ستاره‌دار را برای مقاله ها برداشته می‌باشد، بعضا وبمستران برای اینکه این قانون را بدور بزنند می‌آمدند و کاغذ‌ای از سایتشان که نوشته‌ی‌علمی بود البته می‌خواستند به صورت اسکیمای ستاره‌دار در نتایج ظاهر خواهد شد را در هنگام ایجاد کرد اسکیما نوع صفحه را به جای نوشته‌علمی، لوکال بیزینس اعلام می‌کردند که مربوط به کسب‌وکارهای محلی و متاع می‌باشد و is this a review را برایش yes می‌گذاشتند تا در نتیجه ها گوگل، اسنیپت برایشان به طور امتیازدهی و ستاره نمایش داده شود.
 اما این عمل درست نیست چون غرض اساسی از داده‌های ساختاریافته در واقع معرفی نوع حقیقی شیت شما به گوگل و امداد به بهتر و وارفته‌تر تشخیص دادن وب سایت شما بوسیله موتورهای جستجو می‌باشد. عجله نکنید در ادامه یک سری نمونه بدون نقص ایجاد کرد اسکیما را با هم خوا‌هیم روءیت کرد.
به نقل از تارنما SEMrush اثبات گردیده است که اسکیما یا Rich Snippet‌ها به نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجوی ارگانیک امداد می‌کنند. پیرو چندین نمونه عکس از شکل ظاهری این Rich Snippetها خوا هیم روئت کرد.
گونه های علامت‌گذاری اسکیما 
زبان اسکیما، برای داده‌های ساختاریافته (structured data) درباره افراد، مکان ‌ها، و هر چیزی که بر روی وب میباشد، فرمت‌هایی دارد. لیست کاملی از مواردی را که نشانه‌گذاری‌های اسکیما (Schema Markups) می‌­توانند تعریف کنند را در تارنما schema.org می‌­توانید پیدا کنید. ­با کمک اطلاعاتی که در اسکیما به موتورهای جستجو می‌دهید، شانس کلیک شدن روی سایت خود را بیشتر از ۵۰ درصد ارتقاء می‌دهید. شما هم احتمالا در نتیجه ها جستجو گوگل با سایت­‌هایی روبرو شده‌­اید، که اطلاعات بیشتری در همان ورقه جستجوها نمایش می­‌دهند. مثل ستاره‌هایی که به وسیله کاربران به آن صفحه داده شده­‌اند.
علامت‌گذاری‌ها و کدهای اسکیما مثل سایر کدهای HTML در محتوای سایت قرار میگیرند. تارنما شما در هر موضوع‌ای که فعالیت دارد، می تواند از علامت‌گذاری اسکیما استعمال فرمایید. وبسایت موسیقی، آموزشی، خبری، کتاب، فیلم و غیره، هر یک کدهای منحصر به خود را دارا هستند. مثلا چنانچه شما سایتی دارید که فولدر آموزشی یا کتاب الکترونیک یا متاع دیگری می‌فروشد، باید از کدهای منحصر به فرد هرمورد که توسط schema.org بهینه شده‌اند، استفاده نمایید تا اطلاعات در ارتباطِ محصولتان را در اختیار گوگل قرار دهید. اطلاعاتی مثل نام مولف، نام کتاب یا فیلم، فرصت تکثیر و غیره.

نشان‌گذاری اسکیما معمولا درخصوص ها زیر به شغل می روند:

مقالات (Articles)

حوادث (Events)

تولیدات (Products)

افراد (People)

سازمان‌ها (Organizations)

حصول‌وکارهای محلی (Local Businesses)

نظرات یا امتیازدهی‌ها (Reviews)

دستور پخت (Recipes)

موقعیت پزشکی (Medical conditions)

موفقیت کرامب (BreadCrumb)

سوالهای متدوال (FAQ)

همانطور که گفتیم بعداز اضافه شدن آرم‌گذاری‌ اسکیما (Schema Markups) به تارنما شما، نماد‌گذاری‌های اسکیما به موتور جستجو اجازه می‌دهند تا ادراک کنند که ماهیت تارنما شما چیست. بعد از آن موتور جستجو می تواند این اطلاعات را از طریق Rich Snippets به نمایش بگذارد. مثلا، در اینجا سود ورقه‌ای را داریم که نشانه‌گذاری اسکیما برای حوادث یا مناسبت‌ها (Events) اعمال می‌کند، که در آن می توانیم تاریخ‌ها و مکان ‌های رویدادهای متفاوت را، ببینیم.



و در تصویر ذیل، نماد‌گذاری اسکیما، از ِRich Snippet ثبت امتیاز (نظردهی) داریم و نام فردی که این حیث را داده، قابل مشاهده میباشد:
در تصویر آتی هم یک نمونه بردکرامب را می بینید. در این نوع اسکیما یا ریچ اسنیپت، به جای آنکه URL برگه نمایش داده خواهد شد، محل قرارگیری آن برگه در تیم‌بندی­‌های سایت نمایش داده می شود. در حقیقیت، این اسکیما آرم میدهد که می بایست چه مسیری را در سایت شما برای رسیدن بدین ورقه، طی خواهد شد که در‌حالتی که از جمله مخاطب از محتوا خوشش نیامد یا کاغذ خطای 404 بخشید یا هر هر حالت دیگری، بتواند برود بر روی مجموعه.
و تصویر سپس اسکیما از نوع FAQ، که این نوع اسکیما نیز بسیار در جذب مخاطب و ارتقا CTR و بالا بردن فروش، اصلی است. درین نوع اسکیما نوشتنِ در حدودِ ۳ تا ۴ سوال کافی میباشد. به خاطر داشته باشید که تشکیل داد اسکیما به معنای تضمین نمایش آن در نتایج سرچ نیست، این گوگل است که تصمیم می گیرد FAQ شمارا نمایش دهد یا خیر. برای اینکه احتمال نمایشِ FAQ خود را بوسیله گوگل افزایش دهید،حتما سوال و جواب‌ها در خود صفحه سایتتان هم قابل مشاهده باشند، و محتوای شیت با متن سوالات از لحاظ مضمون‌ و کاربرد مرتبط باشند.
 معمولا می بایست تارنما شما در لغت ها کلیدی آن شیت، در ۱۰ سود نخستینِ گوگل و در صفحه اولیه قرار داشته باشد همچنین وبسایت‌های رقیب دیگری که در کاغذ نتایج جستجو می باشند از FAQ استعمال نکرده باشند، چون حداکثر برای ۳ فایده این اسکیما هم زمان نمایش داده می­‌شود. البته باز هم تصمیم پایانی با گوگل میباشد و با رعایت کلیه این وضعیت هم تضمینی برای نمایش شما نیست اما معمولا در حالتی‌که رتبه خوب و ورودی بهتر بگیرید، اسکیما شما نمایش داده می­‌شود.
اثرها خلاقانه یا Creative Works
یکی از شاخه‌های مشهور اسکیما، Creative Works میباشد، که کتابخانه‌ای از نشانه‌گذاری محتواهای خلاق مانند فیلم، کتاب، بازی‌های ویدیویی و موسیقی میباشد. در اینجا مثالی از اسکیما  “فیلم” گفته شده هست. اعتنا داشته باشید که چه گونه جزئیات خاص فیلم مانند مرتبه‌بندی، ژانر و تاریخ فیلم در آن دیده می‌شود.
این آرم‌گذاری‌های اسکیما می­‌توانند با استفاده از زبان­‌های متفاوت کد، مثلا RDFa ،Microdata و JSON-LD پیاده‌سازی شوند.
RDFa ،Microdata و JSON-LD چیست؟
این‌ها همگی لهجه­‌های کدی می باشند که می‌توانند به HTML اضافه شوند تا متادیتا (از جملهً اسکیما یک متادیتا محسوب میشود) را در یک سند وب تعبیه کنند.
Resource Descriptive Framework in Attributes : RDFA   
RDFa مخفف Resource Descripttive Framework in Attributes است. که در واقع نوعی کد می‌باشد که می‌تواند به هر سند بر اساس XML ،XHTML و XML اضافه گردد. RDFa یکی‌از طرز‌های اول برای استفاده از اسکیما بوده که در ابتدا پیچیده بوده و مرور فرصت بی آلایش‌تر شد‌ه‌است.
ویژگی‌های RDFa عبارتند از:
about – برای مشخص کردن منبعی که متاداده درباره‌ی آن میباشد
rel و rev – برای گزینش رابطه و رابطه معکوس با منبع دیگر
src ،href و resource – برای تعیین یک منبع
content – برای در نظر نگرفتن محتوای عنصر هنگام به کارگیری از ویژگیِ خصوصیت(Attribute)
datatype – برای معین کردن نوع داده از یک متن مشخص شده برای استعمال با ویژگیِ Attribute
typeof – برای گزینش نوع RDF زمینه یا منبع
تصویر زیر یک نمونه کد RDFA در HTML میباشد:
Microdata :
میکروداده‌ها، اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در بخش‌های متعدد یک وبسایت از آنها به کارگیری می‌شود. Microdata برای ازبین بردن ابهام RDFa ارائه شد. هر میکرو دیتا از سه تگ درست شده که با یاری آنها میگردد، کد اسکیما نوشت. میکرو دیتا در سئو التفات خاصی داراست و می‌توان به کمک آن موضوعِ صفحات و دیگر توضیحات اضافه را مشخص و معلوم کرد.
اجرای Microdata مشابه RDFa هست و ویژگی‌های آن مشتمل بر مورد ها تحت می باشد:
itemscope – برای ایجاد گزینه و نماد دادن اینکه بقیه عناصر حاوی اطلاعاتی راجع به آن میباشد
itemtype – برای تمجید آیتم و خصوصیات آن با یک URL معتبر (به عنوان مثال، “https://schema.org”)
itemprop – برای نماد دادن اینکه برچسبِ حاویِ مقدارِ یک خاصیت گزینه معین گردیده‌است (برای مثال itemprop = “نام”)
itemid – برای مشخص کردن شناسه منحصربه‌فرد گزینه
itemref – برای ارجاع به خواص عنصری میباشد که در itemscope وجود ندارد. لیستی از شناسه‌های عنصرها با خصوصیات بیشتر را در جای دیگر سند ارائه می‌دهد.
تصویر پایین یک نمونه کد Microdata در HTML است:



 

javascript Object Notation for Linked Objects : JSON-LD 
JSON-LD مخفف Javascript Object Notation for Linked Objects میباشد. این سبک علامت‌گذاری قادر است با جایگذاری بدون واسطه در تگ‌های یا یک گواهی وب، اسکیما را پیاده‌سازی کند. این گویشِ علامت‌گذاری از ویژگی‌های “@context” و “@type” برای انتخابِ واژگان گویش اسکیما (schema.org) استفاده می‌کند. ازآنجاکه می‌قدرت آن را درست در تگ قرار بخشید، JSON-LD ساده‌ترین منش برای اجرای اسکیما برای مبتدیان به حساب می آید. در اینجا توضیحاتی از وبسایت developers.google را در مورد این سه زبان میبینید، که به کار گیری از JSON-LD را “هر جا ممکن باشد” توصیه می‌کند.



مثال‌ها:

در اینجا یک مثال ابتدایی از نوع نشانه‌گذاری اسکیما “Book” در یک برگه وب با به کارگیری از Microdata را داریم:

سوای علامت‌گذاری‌(markup) :

 


Harry Potter and the Chamber of Secrets






Main Author: Rowling, JK



 

با نشان‌گذاری‌ Microdata : 


Harry Potter and the Chamber of Secrets






Main Author: Rowling, JK



 

و اینجا به عبارتینمونه با JSON-LD آمده میباشد :