ایده PBN از اینجا شروع شد که وبمسترها پیرو فعال‌ساز‌ی مزرعه‌های فردی لینک و پیوند افتادند آموزش خصوصی سئو چون جستن یک مزرعه خالی و مرتبط عمل دشواری گردیده بود. در گام‌های اولیه فعال سازی وب لاگ‌های تخصصی در خدمت‌های مجانی راهکار تاثیرگذاری بود چون این تارنما‌ها عموما Page Rank بسیار بالایی داشتند، آیتم‌های متعددی در دسترس بود و ولی هزینه تشکیل داد یک مزرعه بسیار تحت بود.
 
 
این شیوه نیز به‌سرعت تمامی‌گیر شد و سود آن کاهش بها بلاگ‌ها از نگاه گوگل و پایین آمدن اثر این سبک از PBN بود. این توشه هم البته ذهن‌های ایده پرداز و مدام فعال در seo بدون شغل نبوده و شیوه جدیدی برای تشکیل داد PBN پیدا کردند که معنا آن را به Private Backlink Network بسط اعطا کرد.
 
دامنه‌ها جایگزین بلاگ‌ها شدند
با دقت به نادر بها شدن بلاگ‌ها، ارزش ذیل دامنه و وجود خدمت‌های هاست مجانی یا این که اشتراکی راه‌اندازی یک تارنما تازه با موضوعی تخصصی عمل دشواری عدم وجود و اما دامنه‌های بخش اعظمی بودند که به جهت عدم توفیق یا این که تغییر تحول فرآیند کاری خویش آزاد می‌شدند. دامنه‌هایی که بعضی از آن‌ها حتی Page Rank بالایی نیز داشتند.
 
در آحاد همین سال‌ها گوگل سعی می کرد تا با بهبود الگوریتم‌های خویش و معرفی الگوریتم‌های تازه مثل الگوریتم پنگوئن (در سال 2012) با PBN و Link Farm رویا رویی نماید. اما ابتکار عمل وبمسترها مدام یک گام جلوتر از بهبود الگوریتم‌ها بود تا اینکه در سال 2014 خون گوگل به جوش آمد و با رسیدگی دستی و موشکافانه متخصصین خویش در ادامه کانال‌های پهناور PBN و از عمل پرتاب کردن آنان به‌زمین‌خورد.
 
از این تاریخ به آن‌گاه ریسک به کارگیری از PBN به شدت ارتقا یافت و وبسایت‌های اکثری با جریمه و افت شدید مرتبه مواجه شدند، ولی این واقعه موجب حذف یا این که ترک PBN نشد بلکه ایده‌ها و شیوه‌های جدیدی برای بیرون ماندن از رادار الگوریتم‌ها و متخصصین گوگل نوآوری شد.
 
فیض این پیکار‌ی مداوم کاهش اثر لینک و پیوند‌سازی‌هایی از این دست و ارتقا هزینه‌های ایجاد کرد PBN بود که در نصیب‌های آتی همین نوشته‌علمی برهان ارتقاء ارزش آن را توضیح خوا هیم اعطا کرد.