یک کدام از اصلی ترین مشکلاتی که صاحبان سایت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند، حذف یا تغییر مسیر برخی از صفحات می باشد. به ویژه در‌حالتی که سایت شما تازه تاسیس هم باشد، با این مشکل بیشتر مواجه خواهید شد. در حالتی که که نتوانید به صدق این اقدامات را ایفا دهید، سئو تارنما شما به خطر خواهد زمین خورد. چاره ساده و بسیار کاربردی برای مدیر این صفحه های، ریدایرکت 301 می باشد. پیرو به فراگیری ریدایرکت 301 وردپرس و سایر طرز ها پرداخته ایم. آموزش خصوصی سئو

 
ریدایرکت 301 چیست؟
کلاً اشکال مختلفی از ریدایرکت در صفحه ها وب وجود دارد که هر کدام در مواقع خاص آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند. اما یکی مهم‌ترین نوع ریدایرکت، ریدایرکت 301 میباشد. درین نوع از Redirect شما استفاده کننده را به صفحه دیگری هدایت می کنید؛ یعنی هنگامی که استفاده کننده روی ورقه ای از وب سایت شما کلیک می کند، شما به کمک Redirect 301، او را به صفحه دیگری هدایت میکنید. این انتقال در یک فرصت فرصت بسیار کوتاه واقعه می افتد، به نحوی که مخاطب به هیچ عنوان متوجه آن نمیشود.
 
ضمن این، در ریدایرکت 301، قدرت seo شیت مبدا، به صورت کامل به کاغذ مقصد منتقل میشود.
 
چطور صفحات یک تارنما را ریدایرکت 301 کنیم؟
 
برای ریدایرکت کردن یک ورقه راه‌های مختلفی وجود داراست که به دنبال هر مورد را آموزش خوا هیم اعطا کرد:
 
ریدایرکت 301 به کمک فولدر htaccess 
ریدایرکت 301 به امداد قرار دادن کد در head
Redirect 301 به کمک افزونه های بهینه سازی
 
 
1. ریدایرکت htaccess 
 
 
برای ریدایرکت کردن یک صفحه از وبسایت به امداد فولدر htaccess، کافیست کد مربوطه را در این فولدر آپلود نمایید. قطعه کد پایین به شما امداد می کند تا یک صفحه را به صورت کامل به برگه ای دیگر به امداد ریدایرکت htaccess منتقل نمائید. 
 
Redirect 301 /pageA /pageB
 
با دقت به قطعه کد بالا، منظور از pageA آدرس فعلی کاغذ آیتم نظرتان می‌باشد و pageB آدرس کاغذ ای میباشد که قرار می باشد برگه A به آن منتقل شود. اکنون در صورتی بخواهید کاغذ ای از سایتتان را به یک سایت دیگر ریدایرکت فرمایید، باید از کد تحت به کارگیری نمایید:
 
Redirect 301 /pageA https://newdomain.com/pageB
 
 
 
2. ریدایرکت 301 به کمک قرار دادن کد در head
شما میتوانید همان قطعه کدهای نقل شده را در نصیب head سایتتان نیز قرار بدهید و یک ورقه را به طور کامل به ورقه دیگری منتقل نمایید.
 
 
 
3. یادگرفتن ریدایرکت در وردپرس
شاید بتوان اظهار کرد بهترین طرز ریدایرکت یک صفحه، استفاده از افزونه میباشد. اما نحوه ریدایرکت در وردپرس چه طور میباشد؟
 
همان گونه که می‌دانید وردپرس افزونه های زیادی برای بهینه سازی و seo تارنما دارااست؛ شما می توانید در مقاله \\\\\\\" بهترین افزونه های سئو در وردپرس \\\\\\\" لیست کاملی از افزونه های سئو را ملاحظه کنید. با این وجود هنوز هم بهترین افزونه seo وردپرس، افزونه یوآست است. به دنبال آموزش ریدایرکت 301 به کمک افزونه یوآست را گفته ایم:
 
 
 
فراگیری ریدایرکت 301 وردپرس با افزونه yoast بهینه سازی
برای ریدایرکت 301 در وردپرس، استارت به پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و از منوی سمت راست، گزینه \\\\\\\" تغییر‌و تحول مسیر \\\\\\\" را گزینش فرمایید.
 
 
 
با تعیین این آیتم، کاغذ جدیدی برایتان باز می‌شود که شامل سه قاب میباشد؛ در کادر اولیه شما می‌توانید نوع ریدایرکت را مشخص نمائید که با دقت به آموزش ما، ریدایرکت 301 را گزینش می‌کنیم.
 
در فریم آینده که \\\\\\\" نشانی سابق \\\\\\\" در آن درج شده میباشد، بایستی آدرس فعلی شیت آیتم نظرتان را که میخواهید ریدایرکت فرمایید را وارد فرمایید. 
 
در فریم آتی باید آدرس جدید یا آدرس صفحه مبدا را وارد نمایید. در نهایت دکمه \\\\\\\" افزودن ارجاع دهنده \\\\\\\" را تعیین فرمائید. در انتهای همین صفحه میتوانید لیست کاملی از ریدایرکت های فعلی سایتتان را ملاحظه کنید. 
 
 
 
 
 
چرا از ریدایرکت 301 به کارگیری کنیم؟
همانگونه که گفتیم ریدایرکت 301 یک برگه و قدرت سئو آن را به شیت دیگری منتقل می کند؛ شاید این سوال برایتان مطرح خواهد شد که این فعالیت چه مزایایی داشته و در چه مواقعی بایستی انجام شود؟
 
به‌دنبال کاربرد ریدایرکت 301 در وردپرس را خوا‌هیم اذعان کرد:
 
1. غربت از به وجود وارد شدن صفحه های 404
صفحه های 404 یا به اصطلاح نات فاند، صفحاتی می باشند که به علت حذف یا تغییر‌و تحول مسیر به وجود میایند. فرض کنید شما یک محتوا در وب سایت منتشر کرده و پس از چندین دقیقه آن را حذف می کنید؛ در حالتی که سرعت ایندکس سایت شما زیاد نباشد، اتفاقی برای وب سایت شما پیش نمی آید. به این دلیل که ورقه تشکیل داد شده با‌گاز حذف شده و گوگل فرصت ایندکس آن را نداشته و از همگی مهمتر کاربران نیز آن را ندیده اند.
 
ولی تغییر تحول مسیر یا حذف یک برگه زمانی برای شما دردسر ساز میگردد که آن ورقه قدمت زیادی داشته و در گوگل ایندکس شده باشد؛ همچنین بازدید کننده هایی نیز داشته باشد.
 
در‌این‌صورت‌ می‌باشد که گوگل و استفاده کننده با صفحه ای که وجود ندارد، مواجه میشوند. این واقعه باعث کاهش تجربیات کاربری شده و گوگل به شما ارور می دهد. در شرایطی که که برای اصلاح آن اقدامی نکنید، گوگل از سکو سئو تارنما شما معدود می کند. اکنون هر چه تعداد این صفحات بیشتر باشد، طبیعتا تاثیر منفی آن در سئو وب سایت نیز بیشتر خواهد بود.
 
یکی‌از طرق از بین بردن صفحه های 404 در  گوگل، ریدایرکت آنان به صفحه های مرتبط دیگر میباشد.
 
 
 
2. حذف یک شیت از ایندکس 
یکی از سایر از کاربردهای ریدایرکت 301، حذف یک شیت در وبسایت می‌باشد. به دلایل مختلفی شما ناچار به حذف یک صفحه از تارنما خواهید شد. از جمله ممکن است برگه ای از سایتتان بازدید زیادی نداشته یا زامبی پیج شده باشد. دراین‌صورت شما میتوانید با حذف آن کاغذ سئو سایتتان را بهبود داد. اما پس از حذف شیت بایستی آن را ریدایرکت 301 کنید. با این شغل به مرور مجال برگه مورد نظرتان از لیست حاصل و تاریخچه گوگل حذف گردد.
 
 
 
3. انتقال آدرس های گوناگون تارنما به یک آدرس
 
 
یکی‌از دیگر از کاربردهای ریدایرکت وردپرس، انتقال آدرس های مختلف تارنما به یک آدرس است. روی هم رفته گوگل یک سایت را به آدرس های مختلفی ایندکس می کند. مثلا سایت به صورت های تحت در گوگل دیده می شد:
 
webpouya.com
www.webpouya.com
https://webpouya.com
و …
در اولیهِ تاسیس وب سایت، گوگل همه این آدرس ها را یک عنوان یک سایت غیروابسته حساب می کند؛ شما برای دوری از به وجود داخل شدن صفحه های تکراری و بهبود بهینه سازی سایتتان، باید همگی آدرس ها را به آدرس اصلی وب سایت ریدایرکت 301 فرمایید. از جمله ما تمامی آدرس های بالا را به https://www.webpouya.com ریدایرکت کرده ایم.
 
 
 
4. تغییر تحول آدرس سایت
در شرایطی‌که به هر دلیلی مجبور به تغییر تحول آدرس وب سایتتان شدید، می توانید به کمک ریدایرکت 301، کلیه صفحاتتان را به آدرس نو منتقل فرمایید. برای این کار بایستی یک کد دستوری در فولدر .htaccess قرار بدهید. 
 
 
 
گونه های ریدایرکت ها
ریدایرکت 301
در اولِ محتوا گفتیم که ریدایرکت 301 به معنی انتقال مستمر یک آدرس به آدرس دیگر میباشد. در این نوع ریدایرکت 90 تا 99 درصد اعتبار ورقه کهن به کاغذ تازه منتقل میشوند. 
 
ریدایرکت 302
به گفته بعضا از پرسنل گوگل، طریق بر خورد با ریدایرکت 301 و 302 حدودا یکسان می باشد؛ البته روی هم رفته خواسته از ریدایرکت 302 انتقال موقتی یک صفحه به ورقه دیگر می‌باشد. درین نوع از ریدایرکت به صورت موقتا کاغذ از دسترس کاربر و گوگل خارج میشود. البته می اقتدار در هر زمان مجددا برگه را بازیابی کرد.
 
Meta Refresh
این نوع ریدایرکت در سطح سرور نیست؛ یعنی یک قطعه کد کوتاه در قسمت head صفحه مورد نظر قرار می گیرد. از ریدایرکت متا رفرش وقتی استفاده می کنیم که میخواهیم به ازای هر بار رفرش، صفحه به ورقه دیگری هدایت گردد. این نوع از ریدایرکت در سطح مرورگر اتفاق می افتد و در مرتبه وب سایت تاثیر منفی دارااست.
 
 
 
تفاوت ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 چیست؟
 
 
شاید در نگاه اول هردو عملکردی شبیه به هم داشته باشند، اما در واقعیت تفاوت زیادی باهم دارند. در واقع در ریدایرکت 301 شما به گوگل میگویید که این صفحه به صورت بدون نقص حذف شده و امتیاز آن را به شیت مقصد منتقل کرده اید. می اقتدار ریدایرکت 301 را یک راه‌حل همیشگی دانست.
 
این در حالی هست که ریدایرکت 302 به نوعی ریدایرکت موقت محسوب میشود. با ریدایرکت 302 به گوگل خواهید اذعان کرد که برگه سابق ممکن میباشد پس از مدتی دوباره استارت به فعالیت کند.
 
 
 
سوالهای متداول
آیا تغییر و تحول آدرس صفحه ها به بهینه سازی سایت لطمه می زند؟
در‌صورتی‌که که سوای رعایت اصول سئو این عمل را جاری ساختن بدهید، تعداد زیادی صفحه های 404 به وجود خواهید آورد. به همین برهان پس از تغییر و تحول آدرس یک ورقه، آدرس قدیمی را به آدرس تازه ریدایرکت کنید.
 
 
 
چه زمانی بایستی از ریدایرکت استعمال کنم؟
هر زمانی که آدرس یک صفحه را تغییر و تحول دادید یا به هر دلیلی صفحه 404 در سایتتان پدیدآمد، باید از ریدایرکت استعمال کنید.
 
 
 
بعد از ریدایرکت 301، صفحه های همچنان ارور 404 دارا هستند، چرا؟
این حادثه در دو صورت شکل میدهد؛
 
یا فرآیند ریدایرکت به درستی اعمال نشده می‌باشد. 
یا کش وب سایت را باید خالی فرمایید تا اطلاعات دیرین منزه گردد.
 
 
آیا قابلیت و امکان ریدایرکت کاغذ تازه وجود دارااست؟
بله؛ اما پیشنهاد میکنیم اگر که یک برگه را به کاغذ جدید ریدایرکت کردید، تا حد قابلیت از ریدایرکت کردن ورقه تازه دوری فرمایید. چرا‌که در‌این‌صورت‌ یکسری ریدایرکت تو در تو اتفاق افتاده و سرعت آن برگه کند می‌شود.
 
 
 
در پایان
 
درین نوشته‌علمی شما‌را با یکی‌از انواع ریدایرکت یعنی ریدایرکت 301 آشنا کردیم؛ شما میتوانید به کمک این تکنیک بهینه سازی سایتتان را تا حد زیادی بهبود بخشیده و از به وجود وارد شدن صفحات زامبی، تکراری یا نات فاند دوری کنید. شیوه های مختلفی برای ریدایرکت 301 وجود دارد که درین نوشته‌ی‌علمی آن ها را به شما فراگیری دادیم. البته می اقتدار بهترین آن‌ها را ریدایرکت 301 در وردپرس به کمک افزونه دانست. در صورت بروز خلل یا مشورت در قضیه بهینه سازی سایتتان، میتوانید با ما تماس بگیرید.