همیشه در هنگام seo محتوای وب سایت صحبت های زیادی درباره تعیین کلمه ها کلیدی مناسب و تیترهای جذاب می شود. ولی در اغلب مواقع اهمیت متا دیسکریپشن ها در بهینه سازی داخلی دست کم گرفته می شود.
دقیقا هنگامی که تصور میکنید که کلیه اقدامات لازم برای هر چه بیشتر دیده شدن وبسایت را اعمال داده اید، ننوشتن یک متا دیسکریپشن صحیح می‌تواند به بهای عدم جذب ترافیک و فروشتان منتهی شود. 
اما متا دیسکریپشن چیست؟ متا دیسکریپشن توضیحات کوتاهی می‌باشند که به تعریف‌و‌تمجید محتوای یک صفحه می پردازند. تصور کنید که قصد تبلیغ یک ورقه را دارید. متا دیسکریپشن همان جملاتیست که برای تبلیغ شیت می‌خواهید به کار ببرید.
بسیاری از افراد، متا دیسکریپشن را برای صفحه های خالی می گذارند، فارغ از اینکه بدانند این مسئله می تواند بر روی نمایش صفحه ها در نتایج جستجو موثر باشد. یک متا دیسکریپشن توانا، منتهی به افزایش نرخ کلیک شده و این گزینه نیز مستقیما بر روی درجه تارنما در حاصل جستجو مفید است. متا دیسکریپشن اولی توضیحاتیست که مخاطب از یک سایت مشاهده می کند.
 
به دنبال به معرفی شش شیوه seo متا دیسکریپشن با هدف نرخ کلیک بیشتر می پردازیم.
 
1. پاسخ به سوالات
مقصود اکثر زمان ها کاربران از جستجو، یافتن پاسخ سوالهای و رفع مشکلاتشان می‌باشد. خود را جای کاربران قرار داده و پیش گویی بزنید که صفحات وب سایت شما قرار است به چه سوال های یا مشکلاتی از کاربران پاسخ دهد. در متا دیسکریشپن صفحه ها تارنما می بایست استارت سوال مورد نظر کاربران را مطرح کرده و بعد آنان‌را ترغیب به کلیک بر روی وب سایت کنیم.
 
با اینکه توضیحات یک ورقه می‌تواند تا 300 کارکتر نیز ادامه یابد، ولی خوب است که طول متا دیسکریپشن بیشتر از 160 کاراکتر نگردد. به دلیل آن که گوگل، متا دیسکریپشن های بلندتر را در نتیجه ها جستجو نماد نخواهد داد و ادامه توضیحات را با سه نقطه نمایش می دهد. این حالتی نیست که موجب جلب رضایت کاربران گردد.
 
2. برانگیختن احساسات
برانگیختن احساسات افراد برای ایفا کاری مطمئنا عالی از مجبور کردن آنهاست. این گزینه در نوشتن متا دیسکریپشن ها می بایست گزینه اعتنا قرار گیرد.
 
شما بایستی احساسی که موجب ترغیب کاربران به کلیک بر روی سایت شما و خرید محصولاتتان می شود آگاه شده و در نوشتن متا دیسکریپشن نیز در همین راستا قدم بردارید. استعمال از کلماتی مانند دیدنی، فوق العاده، کارکشته و بی نظیر میتواند کاربران را به کلیک بر روی نتایج جستجو تشویق کند.
 
3. فراخوانی برای اقدام
فراخوانی هایی که برای اقدام صورت می گیرند، لغت ها قدرتمندی می باشند که می بایست در متا دیسکریپشن حضور داشته باشند، به دلیل آن که این عبارت به صورت واضحی کاربران را به عمل مشخصی ترغیب کرده و آن‌ها‌را یک قدم به جلو دعوت می کنند.
 
با این اکنون به کارگیری از فراخوانایی هایی مانند “بیشتر بخوانید” در متا دیسکریپشن عملکرد زیادی ندارند. در قبال عبارتی مانند تخفیف 30% یا اشتراک مجانی 30 روزه می تواند در متا دیسکریپشن ها تلاش بی نظیری داشته باشد.
 
4. استعمال از کلمه ها کلیدی
انتخاب عبارات کلیدی مناسب یکی‌از مهمترین فرایند سئو و seo به شمار می رود. اما باید دقت داشته باشید که به کارگیری بی شیوه از کلمه ها کلیدی در محتوا، به هیچ وجه موجب رسیدن شما به هدفتان نخواهد شد. اما به کارگیری طبیعی از لغت ها کلیدی در مکان های اثرگذار مانند متا دیسکریپشن همواره پیشنهاد می شود.
 
گوگل همواره عبارات جستجو شده توسط کاربران را در صورت وجود در متا دیسکریپشن ها پاره ای پررنگ تر نماد می دهد. این قضیه موجب توجه بیشتر کاربران شده و به آنان این طور القا می کند که کاغذ مورد نظر با عبارت مورد جستجوی او ارتباط بیشتری دارااست.
 
شما می توانید با مشاهده عبارات کلیدی پیشنهادی گوگل آن ها را حق اولویت بندی کرده و موارد مرتبط را در متا دیسکریپشن به عمل ببرید.
 
5. پرهیز از تکرار متا دیسکریشپن ها
هر یک از صفحه های وب سایت، محتوای مستقلی از یکدیگر دارند و از این رو نوشتن متا دیسکریپشن های یکسان نیز برای آنان توجیهی نخواهد داشت. در شرایطی که دو یا یک‌سری ورقه از وب سایت شما دارای متا دیسکریپشن های یکسان باشند، بدین معنیست که در رقابت با یکدیگر قرار دارا‌هستند، به دلیل آنکه توضیحات آنها یکسان هست. این زمینه میتواند موجب افت درجه سایت در نتایج جستجو گردد.
 
به این ترتیب کمی صبر به خرج داده و متا دیسکریپشن های مجزایی برای مهم‌ترین صفحه های تارنما خود بنویسید. به دلیل آن که در صورت عدم اجرا این کار، سیگنال های اشتباهی به گوگل خواهید بخشید.
 
6. به کارگیری از ریچ اسنیپت ها
آیا تاکنون اعتنا کرده اید که بعضا از متا دیسکریپشن های سایر وب سایت ها دارای اطلاعات اضافی مانند تصویر، تعداد انتقاد و پژوهش یا امتیاز میباشند؟ به این اطلاعات بیشتر ریچ اسنیپت گفته می شود. ریچ اسنیپت ها از اطلاعات مندرج در داده های ساختار یافته به کار گیری می کنند و وجود آنان به کاربران یاری می کند تا تصمیم بهتری برای کلیک بر روی نتیجه ها جستجو بگیرند.
 
ریچ اسنیپت ها موجب دسترسی سریعتر کاربران به اطلاعات مهم ورقه شده و آنها را با فرمت بصری بهتری به نمایش میگذارند. همچنین نرخ کلیک را نیز میتوانند تا حد زیادی افزایش دهند. اطلاعات ریچ اسنیپت ها هر چه که باشند، در نهایت به افزایش جذابیت نتیحه جستجو و احتمال کلیک کاربران، کمک زیادی می کند.
 
جمع بندی
با اینکه متا دیکریپشن ها مستقیما بر روی رتبه صفحه ها موءثر نیستند، ولی بهینه سازی آن ها در جهت افزایش نرخ کلیک و ترافیک تارنما همواره پیشنهاد می شود. در صورت نیاز می توانید از ابزار مجانی totheweb استفاده کرده و نوع نمایش صفحه در حاصل جستجو را قبل از آنلاین کردن آن ملاحظه کنید.