آموزش تفحص لغات کلیدی#۱: آشنایی مختصر
کلمات کلیدی در بهینه سازی عباراتی می باشند که مخاطب در کادر جستجوی گوگل وارد می‌کند و دکمه جستجو یا اینتر را می‌زند، آن گاه گوگل؛ نتایج جستجو را به کاربر علامت میدهد.

لغات کلیدی باید بررسی شوند
بعضا از لغت ها کلیدی حجم جستجوی بالایی دارا هستند و رقابتی هستند و روزانه هزاران بار در گوگل جستجو می گردند و در شرایطی که وبسایت ما در نتایج بالای گوگل باشد، می توانند روزانه هزاران بازدیدکننده را وارد وبسایت ما کنند.
 
برخی از لغت ها کلیدی بازدیدکننده زیادی را وارد سایت ما نمی کنند اما قدرت فروش بالایی دارا هستند. یعنی صرفا کسانی این لغت ها را جستجو می کند که قصد خرید دارند.
 
در شروع کار می بایست بدانیم، همیشه واژه و کلمه کلیدی که حجم جستجوی زیادی در گوگل داراست به شغل نمی‌آید. بستگی به این دارد ما چه غرض گذاری برای درآمدزایی سایت کرده‌ باشیم و موضوع سایت ما چه باشد.
 
مثلا اهداف یک وب سایت فروشگاهی با یک وبسایت مجله‌ای به طبع مختلف است.
 
زمان کافی بگذارید
التفات زیاد لغت ها کلیدی و استراتژی سئو وقتی بیشتر نمایان می‌گردد که بدانیم کتاب‌ها و فراگیری‌های گوناگونی تنها برای طراحی استراتژی بهینه سازی و لغات کلیدی ایجاد شده‌اند.
 
شاید یک کلمه کلیدی از نگاه ما بهتر باشد اما در گوگل جستجویی نداشته باشد. البته متاسفانه اکثر صاحبان وبسایت، مخصوصا جدید‌کارها برای گزینش استراتژی فرصت کافی را نمی‌گذارند.
 
بایستی استراتژی داشته باشید
در فیلم آموزشی زیر یک نمونه از استراتژی‌های کاربردی را توضیح داده‌ام. در‌این فیلم توضیح داده‌ام به چه شکل می‌قدرت با اتخاذ یک استراتژی مناسب، در عبارات کلیدی رقابتی با سایت‌های بلندمرتبه مبارزه کرد و جایگاه مناسبی در گوگل استخراج کرد.
 
 
قبول دارم طراحی استراتژی seo یک مقدار مشقت بار است و نیاز به تامل، تحقیق و نرم افزار‌ریزی مرحله به مرحله داراست البته به نظر من مهم‌ترین عمل در سئو تعیین استراتژی می‌باشد.
 
چطور یک استراتژی کلمه ها کلیدی مدرن طراحی کنیم؟
برای این که پاسخ این سؤال را پیدا کنیم استارت بایستی موردها تحت را معین کنیم:
 
۱. شناخت اهداف سایت
در بالا بایستی اهداف سایت معلوم شود. آیا غرض سایت شما فقطً برندسازی هست یا میخواهید فروش آنلاین درسایت داشته باشید. شاید هم می‌خواهید مشتری جذب فرمایید و فروش آفلاین داشته باشید. هر چه که می‌باشد بایستی دقیق مشخص باشد تا گام‌های بعدی را بتوان بدون‌شک برداشت.
 
۲. شناخت مشتریان وبسایت
در گام آن‌گاه باید از مشتریان خود شناخت بیشتری پیدا نمائید. من در مشورت کردن‌هایی که به وب‌وبسایت‌های متفاوت تا کنون داده‌ام متأسفانه دیده‌ام برخیً شناخت دقیقی از مشتریان خود ندارند و ساعت‌ها باید کارکنیم تا اطلاعات شخصیتی مشتریان را بدست بیاوریم.
 
گام اول شناخت مشتریان این است که سؤالاتی مانند سؤالات زیر طراحی فرمائید و به آن پاسخ دهید.
 
مشتری شما معمولاً کدام نوع از محصولات شما را جستجو می‌کند؟
مشتریان شما در کدام محدوده سنی می باشند؟
آیا جستجوی محصولات شما فصلی است؟
چه نوع کلماتی را هنگام جستجو استفاده می‌کنند؟
مشتریان شما از کدام شهر ممکن می‌باشد بیشتر باشند؟
مشتریان شما در کدام مقام درآمدی میباشند؟
و سؤالاتی از این دست که به شما یاری می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر مشتریان خود را بشناسید.
 
۳. موضوعات آیتم عشق مشتریان وبسایت
شما روی کدام موضوعات شغل می‌کنید؟ ممکن می‌باشد شما فقط یک مورد را به صورت به طور کاملً تخصصی و از کلیه جوانب پوشش دهید. شاید هم یکسری مورد را میخواهید پوشش دهید.
 
مثلاً در حالتی که وبلاگ‌نویس حوزه تکنولوژی هستید و در ارتباط چندین گزینه میخواهید نوشته‌ی علمی بنویسید، موضوعات اساسی شغل خود را معلوم میکنید.
 
مباحث پایه‌ای تر: بازرسی لغت ها کلیدی چیست
آموزش تفحص کلمات کلیدی#۲: یافتن کلمه ها کلیدی
در حال حاضر که با عبارات کلیدی آشنا شدیم باید گام به گام پیش برویم و به صورت به طور کامل اصولی لغت ها کلیدی سایتمان را معلوم کنیم.
 
گام اولیه در‌این مراحل، یافتن عبارات کلیدی هست. برای یافتن عبارات کلیدی باید فرایند پایین را انجام دهیم.
 
نکته حائض اهمیت: در هریک از فرایند یافتن عبارات کلیدی؛ کلماتی که پیدا کردیم را در فایل اکسل ذخیره می‌کنیم. در پایان این بخش با این پوشه‌های اکسل خیلی فعالیت داریم.
 
۱. طوفان فکری (Brain Storm)
او‌لین شغل این می‌باشد که با به کار گیری از طوفان فکری؛ موضوعات اصلی سایتمان که تصور می کنیم افراد در گوگل جستجو می‌کنند بنویسیم.
 
تعریف ساده طوفان فکری این هست که هر چیزی راجع به آن مورد به فکرمان می‌آید بنویسیم. حتی در شرایطی که به ظاهر مسخره باشد. سپس لغات را بهبود بدهیم تا به واقعیت برسد.
 
اعتنا کنید که در نقطه پایان مرحله طوفان فکری تنها موضوعات وبسایت را مشخص و معلوم می‌کنیم و این موضوعات، فقط مقدماتی میباشند و لزوما کلمه ها کلیدی پایانی تارنما ما نیستند.
 
۲. استفاده از پیشنهادات گوگل (Google Suggest)
در‌این مرحله بایستی موضوعاتی را که پیدا کرده‌ایم در کادر جستجوی گوگل وارد کنیم تا ببینیم گوگل چه پیشنهادهایی به ما می دهد.
 
پیشنهاداتی که گوگل به ما میدهد لبریز جستجوترین لغت ها در آن حوزه می باشند.
 
 
 
لغت ها کلیدی که گوگل توصیه میدهد بسیار باارزش می باشند. پیشنهادات گوگل را در یک پوشه ذخیره میکنیم. در شرایطی که فعالیت با نرم افزار excel را بلد باشید توصیه من این می‌باشد که در یک پوشه اکسل ذخیره فرمایید.
 
۳. به کار گیری از جستجوهای مرتبط گوگل (Google Searches Related)
مرحله آن گاه استفاده از جستجوهای مرتبط گوگل می باشد. می‌خواهیم یه خرده عمیق‌تر شویم.
 
هنگامی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید پیشنهادات مرتبط را در ذیل نتیجه ها جستجو پیدا می‌کنید.
 
 
 
از بین این پیشنهادات مرتبط، روی موضوعاتی که مربوط به شغل شما هست کلیک فرمایید و دوباره در قسمت پایین نتیجه ها جستجو بیایید و ملاحظه کنید گوگل چه عبارات دیگری را به شما پیشنهاد می‌دهد.
 
یادتان باشد مجموع لغات کلیدی که به دست میاورید را فایل اکسل وارد کنید.
 
۴. استفاده از تارنما رقبا
منش دیگر این می‌باشد که از تارنما‌های رقیب خود ایده بگیرید. البته رقبایی که در کارشان موفق می باشند. گاهی با بررسی وبسایت رقبا می‌اقتدار کلمه ها کلیدی را پیدا کرد که آنها با صرف هزینه و وقت بسیار آن را پیدا کرده‌اند.
 
برای بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا؛ می‌قدرت صفحات مجموعه‌بندی مقالات، پست‌های مقالات و تیم‌بندی تولیدات را مطالعه کرد.
 
۵. ابزار گوگل سرچ کنسول
در صورتیکه مدتی می‌باشد که سایت دارید و وبسایت شما به ابزار سرچ کنسول گوگل متصل هست، می‌توانید از این گزینه به کار گیری نمائید.
 
ابزار سرچ کنسول، بهترین و دقیق‌ترین لغت ها کلیدی را به شما پیشنهاد می‌دهد. با به کار گیری از این ابزار می‌توانید اطلاعات دقیق از کلمات کلیدی خود دریافت نمائید. ابزار سرچ کنسول به شما امکان میدهد کلماتی که هنوز برای ‌آنان درجه نگرفتید را هم پیدا کنید.
 
خرید بعدازظهر جامع seo
استفاده از ابزارهای کلمه ها کلیدی
ابزارهای کلمه ها کلیدی شغل ما‌را بسیار شل می‌کند. با استعمال از این ابزارها می‌توان لغات کلیدی بیشتری پیدا کرد. مراحل عمل کلاً این ابزارها نسبتاً یکسان می باشد. تنها فرقی که با هم دارا هستند محل قرارگیری منوهایشان و توجه اطلاعات هست.
 
نحوه فعالیت این ابزارها معمولا به این صورت است که یک واژه و کلمه کلیدی در قاب مربوطه وارد می‌کنید، بعد از آن حیطه جغرافیایی را معلوم می کنید و دکمه اینتر را می‌زنید.
 
یک سری وبسایت معتبر میباشند که ابزار ارزیابی کلمه ها کلیدی را ارائه می‌دهند. اکثر این ابزارهای seo برای استارت بدون‌پول می باشند و بعد از آن باید در عوض استعمال از آن‌ها پول بپردازید. درصورتی که حوزه موضوعات شما پهناور نباشد با پلن مجانی هم میتوانید شغل خود را اجرا دهید. اما در‌حالتی که حوزه کبیر‌ای را میخواهید پوشش دهید باید پلن پولی را خریداری نمایید.
 
در ادامه به معرفی یک سری ابزار کاربردی برای رسیدگی و استخراج لغات کلیدی میپردازم و کار با یکی‌از آن‌ها را توضیح می‌دهم. نسبتاً تک تک ابزارهای استیناف عبارات کلیدی کارکردی یکسان دارا‌هستند.
 
بهترین ابزار تحقیق لغت ها کلیدی برای تارنما‌های فارسی اولین آیتم، یعنی گوگل کیورد پلنر است.
 
ابزار کیورد پلنر گوگل
ابزار کیورد ریسرچ semrush.com
ابزار کیورد اکسپلورر وب سایت moz.com
ابزار کیورد ahref.com
ابزار گوگل ترندز
ابزار kwfinder
به‌دنبال شغل با ابزار کیوردفایندر را توضیح می ‌دهم. همانطور که عرض کردم، عمل با ابزارهای رسیدگی لغت ها کلیدی حدودا به یک روش ایفا می‌گردد.
 
۶. آموزش یافتن عبارات کلیدی با kwfinder.com
تارنما kwfinder.com یکی بهترین گزینه‌ها برای به حساب آوردن و استخراج عبارات کلیدی هست. برای عمل با ابزار kwfinder.com روند ذیل را دنبال کنید.
 
۱. وارد شیت اصلی این سایت می‌شوید و یک حساب کاربری رایگان می‌سازید.
 
۲. دوباره وارد صفحه اصلی شده و یکی‌از کلمه ها کلیدی خود را در کادر جستجو وارد می‌کنید.
 
مورد‌های دیگر را طبق تصویر قرار می‌دهید و دکمه جستجو را می‌زنید.
 
 
 
در صفحه نو اطلاعات جالبی را مشاهده خواهید کرد. شاید با دیدن این اطلاعات ناامید شوید.
 
از جملهً در نصیب SERP که به معنی شیت نتایج موتور جستجو می‌باشد؛ می بینید تارنما‌هایی که با جستجوی این کلیدواژه در گوگل اول هستند، سایت‌های قدرتمندی هستند که رقابت با آن‌ها در‌این کلمه خیلی دشوار می باشد.
 
شاید به عنوان یک تازه‌شغل؛ استیناف کلمات کلیدی کمی بغرنج به نظر برسد، البته وقتی چند دفعه پژوهش کلمه ها کلیدی را اجرا دادید، میبینید فعالیت چندان سختی هم نیست.
 
 
 
در قسمت پایین می‌توانید دیگر لغت ها کلیدی این حوزه که زیاد جستجو می‌شوند را ببینید. روی هرکدام کلیک فرمایید اطلاعات مربوط به آن را نمایش می دهد.
 
در بخش بالای راست هم سختی رسیدن به جايگاه ۱ گوگل درین کلمه و واژه را علامت می دهد. دراین باره سختی رسیدن به سکو ۱ را در شرایط Possible و عدد ۴۹ از ۱۰۰ نشان داده می باشد.  یعنی با مشقت زیاد می توانید در این واژه کلیدی هم در صدر گوگل باشید.
 
۷. ابزار کیورد پلنر گوگل
البته در‌حالتی که در‌پی یک ابزار کاملا بدون پول می باشید توصیه من استعمال از کیورد پلنر گوگل می باشد که نسبتاً همه امکانات لازم را دارد.
 
برای استفاده از کیورد پلنر؛ کافی هست یک حساب google ads یا تبلیغات گوگل داشته باشید. برای ایجاد کرد این حساب وارد کاغذ مهم گوگل ادز شوید.
 
بعد از آن اطلاعات درخواستی را مانند تصویر ذیل نمائید.
 
 
 
درحال حاضر لغت ها کلیدی بذر خود را وارد نمایید. کلمه ها بذر کلماتی می‌باشند که آیتم گسترده‌ای را شامل میشوند. از جمله: لپ تاپ
 
در هر مرحله خروجی اکسل بگیرید.
 
وارد کردن کلمه ها کلیدی به ابزار سئو کبوتر
از اینجای یادگرفتن به سپس؛ با یک ابزار فوق‌العاده قرار می‌باشد کار کنیم تا مراحل استیناف کلمات کلیدیمان صدها برابر سریع‌تر و اسان‌تر انجام شود.
 
نام این ابزار؛ ابزار seo کبوتر هست. برای آشنایی با این ابزار می توانید ویدیو کوتاه تحت را ببینید.
 
 
برای به کارگیری از ابزار سئو کبوتر؛ باید یک پلن استاندارد یا تجاری تنظیم فرمایید. مشاهده و تهیه و تنظیم پلن ابزار سئو کبوتر
 
باید اضافه کنم ابزار سئو کبوتر دارای یک مرکز آموزش ویدیویی است که مجموع پروسه عمل با آن توضیح داده شده است. همچنین دارای سیستم حفاظت تیکتینگ هست که هر کجا نقص‌ یا سوالی درباره‌ی با ابزار کبوتر داشتید بلافاصله می‌توانید تیکت بزنید.
 
فعلا می بایست با آحاد کلمات کلیدی که پیدا کردیم را وارد ابزار سئو کبوتر کنیم تا بتوانیم آن‌ها‌را رئیس کنیم و استراتژی seo سایتمان را تدوین کنیم.
 
این کار بسیار راحت می باشد. کافی می‌باشد کیوردها را هزارتا هزارتا در پوشه‌های اکسل غیروابسته قرار دهیم و آن گاه وارد ابزار seo کبوتر کنیم.
 
 
 
وارد کردن لغت ها کلیدی از تارنما وردپرسی
در صورتی موقتا یک سایت وردپرسی دارید پس صفحاتی ساخته‌اید و باید از این صفحات نیز در بازرسی عبارات کلیدی خود به کارگیری کنید.
 
می توانید با به کار گیری از ابزار سئو کبوتر؛ اطلاعات اصلی صفحات درحال حاضر حاضرتان را وارد ابزار سئو کبوتر فرمائید. ابزار seo کبوتر؛ برای این عمل یک افزونه اختصاصی دارد.
 
 
 
وقتی کلمات کلیدی را وارد ابزار بهینه سازی کبوتر کردید وقت آن است که وارد مرحله بعد شوید.
 
آموزش مطالعه لغت ها کلیدی#۳: ساختن لیست کلمات کلیدی
حالا و در این مرحله باید کلمه ها کلیدی را مبنی بر با اصول بهینه سازی آراسته کنیم.
 
خوشه‌سازی و گروه‌بندی کلمات کلیدی با ابزار بهینه سازی کبوتر
یک کدام از کارهای مهمی که در‌این مرحله باد اجرا دهید؛ مجموعه‌بندی و خوشه‌سازی کلمه ها کلیدی است. به گویش معمولی؛ می بایست لغت ها کلیدی شبیه به هم را در یک دسته قرار دهیم تا بتوانیم واضح‌تر؛ استراتژی لغات کلیدی خود را تدوین کنیم.
 
یکی امکانات فوق‌العاده ابزار seo کبوتر این می باشد که به محض داخل شدن کلمه ها کلیدی در ابزار کبوتر؛ خوشه‌های شما به صورت اتومات ساخته میشود.