SEO از کلمه Search Engine Optimization با کلماتی معادل SEO یا Search Engine Optimization گرفته شده است که به همین معنی است و می توان آن را به صورت زیر تعریف کرد:

سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به معنای تقلب یا دستکاری موتور جستجو با استفاده از روش های غیراخلاقی نیست. برای کمک به افزایش آموزش خصوصی سئو  دید و ارتباط وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک با هدف دستیابی به رتبه های بالاتر ایجاد شده است.

بهینه سازی موتورهای جستجو را می توان مجموعه ای از تکنیک ها برای تغییر استراتژیک صفحات وب در نظر گرفت. این فرآیند مهمترین عوامل در مورد صفحه و اهمیت روزافزون آنها در صفحه نتایج جستجو را شرح می دهد.
سئو فرآیند ساده ای نیست زیرا به دانش زیادی، دانش پیش زمینه و صبر نیاز دارد. موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتم های رتبه بندی خود غیرقابل پیش بینی هستند. بنابراین وظیفه مهندسان سئو این است که دانش خود را در این زمینه به روز کنند.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت های سئو است.
الگوریتم رتبه بندی گوگل بیش از 200 معیار برای رتبه بندی یک وب سایت دارد. بنابراین مهندسان سئو باید این معیارها را برای اجرای موفق سئو در نظر بگیرند.
آغاز سئو
در اوایل دهه 90، اولین موتورهای جستجو راه اندازی شدند. محبوب‌ترین آنها Infoseek، Alta Vista و Yahoo بودند. در آن زمان، مردم فکر می‌کردند که موتورهای جستجو مانند صفحات زرد فهرست‌بندی شده‌اند و سئو اولیه یک فهرست الفبایی بود. این لیست دارای صفحاتی مانند AAA در بالای این لیست بود.
با ادامه رشد اینترنت، موتورهای جستجوی جدیدتری ظهور کردند که از الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تری استفاده می کردند. این الگوریتم‌ها با معیارهای چگالی کلمه کلیدی (تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا عبارت در یک صفحه تقسیم بر تعداد کل کلمات موجود در صفحه استفاده می‌شود) و برچسب‌های کلیدواژه مشابه برای درک محتوای صفحات وب مورد استفاده قرار گرفتند. پس از این رشد، سئوبرا کسب و کار خود را برای افزایش دیده شدن سایت ها آغاز کرد. با توسعه رتبه بندی صفحات در موتورهای جستجو، مهندسان سئو به دنبال راه هایی برای تاثیرگذاری بر رتبه بندی این موتورهای جستجو با استفاده از روش های اخلاقی یا غیراخلاقی بوده اند.
مقاله ای که در نوامبر 1996 در نیویورک تایمز منتشر شد، در مورد توسعه دهندگان وب صحبت می کرد که از روش های غیراخلاقی SEO برای رسیدن به بالای صفحات نتایج جستجو استفاده می کردند. این مقاله توضیح می دهد که چگونه توسعه دهندگان وب به راحتی می توانند یک وب سایت را با کلمات کلیدی خاصی که معمولاً در پشت گرافیک وب سایت پنهان می شوند بارگذاری کنند تا موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را بشمارند و رتبه وب سایت را افزایش دهند.
همانطور که گفته شد، رتبه بندی برای کلمات کلیدی خاص در روزهای اولیه بسیار آسان تر از امروز بود. با استفاده از روش های اشتباه در آن زمان، تضمین می شود که در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید. امروزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و استفاده از موتورهای جستجو برای توسعه‌دهندگان خوب دشوارتر است، اگرچه این بازی موش و گربه بین توسعه‌دهندگان سئو و موتورهای جستجو هنوز وجود دارد و ادامه خواهد داشت.
اهداف سئو چیست؟
هدف از سئو کمک به وب سایت ها در رتبه بالاتر در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش تعداد لینک های بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نشان دادن مرتبط ترین صفحات برای یک عبارت جستجوی معین مزایای زیادی برای کاربر و موتور جستجو دارد، جایی که کاربر مرتبط ترین نتایج را دریافت می کند و موتور جستجو قابل اعتماد است زیرا الگوریتم آن مرتبط ترین صفحات را نشان می دهد. .
پس از اینکه سئوبرا کار خود را برای بهبود سایت در نتایج جستجوی طبیعی آغاز کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده سازی روش های آن است. بزرگترین سرمایه گذاری اولیه برای بهینه سازی سایت یا صفحه زمان است.
بسته به نحوه استفاده از کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی، سئو ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا نتیجه دهد. نتایج بهینه سازی جستجو ممکن است بلافاصله قابل مشاهده نباشد، اما در دراز مدت، مزایای سئو باعث افزایش رتبه سایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگان می شود. بسیار مهم است که وب سایت ها در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند، به خصوص در سه نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد از کلیک ها را تشکیل می دهند.
رقابت وب سایت ها با محصولات و خدماتی که می فروشند برای رسیدن به بالاترین نتایج جستجو غیر معمول نیست. به عنوان مثال، عبارت جستجوی رقابتی "بیمه خودرو" 1.5 میلیون جستجو در گوگل در ماه دریافت می کند، به این معنی که 3 موقعیت اول 58.4 درصد بازدیدکنندگان و رتبه اول 36.4 درصد بازدیدکنندگان را دریافت می کنند. این موضوع برای بسیاری از وب سایت ها برای قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو مفید است، به خصوص وب سایت هایی که با افزایش ترافیک وب سایت مشتریان را افزایش می دهند.
مطالعه دیگری نشان می دهد که جستجوگران دوست دارند روی پیوندهای طبیعی در نتایج جستجو کلیک کنند. این مطالعه نشان می دهد که 72.3٪ از کاربران گوگل روی لینک های طبیعی از نتایج جستجو کلیک می کنند و تنها 27.3٪ از کاربران روی لینک های لیست های پولی کلیک می کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکت ها تاثیر سئو را می دانند و مایلند برای آن زمان و هزینه صرف کنند.