پیادهسازی دستورالعملهای الگوریتم E-A-T گوگل جهت بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو
گوگل الگوریتمهای مختلفی برای آنالیز کیفی و جايگاهدهی تارنما و صفحات شما دارد. یک کدام از مهمترین الگوریتمهای این شرکت امتیاز E-A-T میباشد. درین نوشتهی علمی میخواهیم ببینیم E-A-T گوگل چیست و چهگونه وب سایتها را محاسبه میکند. الگوریتمها و رباتهای گوگل هنگام اسکن صفحات مختلف ما، در واقع بیشترین امتیاز را برای محتوا در لحاظ میگیرند. اما این سوال همیشه میان علاقهمندان به محتوا و سئو وجود داشته میباشد که صفحات سایت ما چطور تحقیق میگردند و چه امتیازاتی برای گزینش کیفیت آن ها در لحاظ گرفته می شود. یک کدام از مهم ترین امتیازات و الگوریتمهایی که به اعتقاد و باور اکثری از کارشناسان باید در سال 2020 به صورت دور از شوخی به آن فکر کرد E-A-T گوگل است. در ادامه بیشتر درباره مضمون این الگوریتم و کارایی آن صحبت خواهیم کرد.
E-A-T مخفف چیست؟
پیش از آن که بخواهیم درباره مفهوم E-A-T کلام کنیم، باید ببینیم این سه صحبت مخفف چیست. نکته جالب اینجاست که رمزگشایی از این سه حرف کاملا به شما نماد می دهد مهمترین موارد برای نظارت کیفی محتوای صفحه ها شما از دید گوگل کدام موردهاست. این سه کلام نخستینِ سه کلمه زیر هست:
تخصص (Expertise)
اعتبار (Authoritativeness)
اعتماد (Trustworthiness)
بیشتر بخوانید: آشنایی با اشکال الگوریتم های گوگل
EAT گوگل چیست؟ اصول سه گانه گوگل برای ایجاد محتوای با کیفیت
حالا مجال آن رسیده که ببینیم E A T چیست و چرا EAT گوگل اهمیت زیادی دارااست. نکته مهمی که بایستی در نظر داشته باشید این میباشد که وبسایتهایی با عنوان YMYL وجود دارا هستند و در واقع الگوریتم امتیازدهی گوگل برای چنین سایتهایی اهمیت بسیار زیادی دارد. YMYL به معنای Your Money or Your Life هست و نشان میدهد محتوای تارنما مورد نظر مستقیما به پول یا زندگی شما مرتبط می باشد. از این رو واحد سنجش تخصص، اعتبار و اعتماد مخاطبان در تولید محتوا عنایت بسیار زیادی دارااست. اینجاست که گوگل به کمک اصول سه گانه خود محتوای کیفیت بالا را تشخیص میدهد. ولی مورد نیاز است کمی بدون نقصتر درباره این اصول و سه مفهومی که اشاره کردیم صحبت کنیم.
1- تخصص (EXPERTISE)
یک کدام از نکات مهم در ایجاد کرد محتوا این است که نوشتهعلمی شما به صورت تخصصی و ترجیحا توسط افراد متخصص آماده شده باشد. در واقع تولیدکنندگان محتوا بایستی در حیطههای مرتبط دانش و تخصص کافی و قابل اثبات داشته باشند، تا بتوان به کسب و کار آنان به عنوان یک منبع موثق، بادانش و قابل متکی بودن نگاه کرد. نکته مهم اینجاست که می بایست شناخت صدق از مخاطبان خود داشته باشید. در حالتیکه با افراد حرفهای و متخصص روبهرو هستید، حتما نمیتوانید یک نوشتهعلمی کوتاه با مفاهیم ابتدایی و کلی منتشر نمایید. بلکه می بایست سراغ مطالب جامع و تخصصی بروید. از سوی دیگر در صورتیکه مخاطبان شما از طریق جستجوی عبارات گوناگون وارد سایت شما شدهاند و کاربران عمومی میباشند، بایستی حتی مفاهیم بغرنج را به صورت کامل ساده و قابل ادراک برای آنها توضیح دهید.
2- اعتبار (AUTHORITATIVENESS)
همانطور که در بالا اشاره کردیم مخاطبان بایستی شما را به عنوان یک مرجع معتبر و موثق بشناسند. این اعتبار از تعداد ارجاعاتی که از سوی تارنماها و کاربران دیگر به شما میدهند سنجیده می گردند. در واقع می بایست ببینید کجاها سخن شماست و کدام تارنماها و منابع دیگر شمارا به عنوان مرجع معرفی کرده و به وب سایت یا مطالبتان لینک دادهاند. درین قسمت بکلینک و پیوندهایی که میگیرید، هر جایی که شما را در شبکههای اجتماعی منشن یا تگ میکنند و هرگونه سیگنال دریافتی موءثر می باشد. گوگل بهدنبال این میباشد که ببیند سایت، محتوا و نظر ها و توانمندیهای تولیدکنندگان محتوای شما تا چه اندازه توسط فعالان حوزه کاری مربوطه در حیث گرفته میگردد و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و تک تک سایت شما توزیع شدهاست. از جمله مطالب شما می بایست دارای مولف معین با نام و تصویر باشد و نوشتههای آنها به صورت تعالی در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آنها سخن شده باشد.
3- پشت گرمی (TRUSTWORTHINESS)
اما بعد از تخصص و اعتبار، متکی بودن است که اهمیت زیادی دارد. گوگل دقیقا درپی این است که بفهمد در شرایطیکه عده ای از شیت نتیجه ها جستجو SERP به سایت شما وارد شدند، تا چه اندازه می توانید اعتمادشان را جلب کرده و نیازهای آن ها را کامل و سریع مرتفع کنید. شما باید دقیقا به مخاطبان خود بفهمانید همان چیزی می باشید که ادعا می کنید و این شم پشت گرمی را باید در آنان به وجود آورید. باید نشان دهید که سمت کاربر می باشید و او را از خودتان میدانید. درج تصاویر و توضیحات واقعی تولید ها، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامهها، افتخارات و جوایز کسب شده و نصیب سوالات متداول یا راهنمای مخاطب از جمله مواردی است که امداد میکند تا میزان پشت گرمی نسبت به شما بیشتر شود.
چرا E-A-T خیلی اساسی هست و چه تاثیری در seo داراست؟
شاید اینک بتوانید سادهتر بهاین سوال پاسخ دهید. بدونشک گوگل درپی این هست که ببیند شما تا چه اندازه برای مخاطب خود اهمیت قائل می باشید. این طاقت فرساگیری زمانی بیشتر میگردد که تشخیص دهد تارنما شما و محتوای آن با پول یا زندگی افراد ارتباط دارااست. به همین ادله سعی میکند تا از الگوریتمهای مبنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فاصله بگیرد و تا جایی که می تواند خودش را در قالب یک انسان واقعی قرار دهد. این آیتم آنقدر برای گوگل عنایت دارد که برای این کار از نیروی انسانی استعمال میکند. طبیعتا در شرایطی که کاربری به سمت شما بیاید ولی نتواند تخصص، اعتبار و اتکا لازم را دریافت کند، به سراغ رقبایتان میرود و دیگر به شما سر نخواهد زد. شاید امتیازاتی که مسئولان در اختیار گرفتن کیفیت گوگل در حیث میگیرند به صورت بدون واسطه در رتبه یک وبسایت در صفحه سرپ (SERP) تاثیر نداشته باشد، البته اصلی اینجاست که در تحلیل محتوای باکیفیت تاثیر مستقیم دارااست و می تواند به صورت غیرمستقیم در حاصل موثر باشد.
ریشه یابی E-A-T در سئو
همانطور که اشاره کردیم با دقت به التفات زمینه، گوگل برای امتیازدهی EAT از نیروی انسانی استفاده میکند که به آنان Quality Raters گفته میشود. تصور کنید یک وب سایت با موضوعات پزشکی دارید، مسلما دراین حوزه حساسیت بیشتر می باشد و این افراد باید با دقت و مشقت بارگیری بیشتری محتوای شما را رصد کنند. گوگل یک کتابچه 164 شیتای را به عنوان مرجع در اختیار این افراد قرار داده است تا براساس استانداردهای تعریف شده بتوانند محتوا را استیناف کرده و از حیث کیفی به آن امتیاز دهند. راهنمای گوگل صفحه ها را براساس کیفیت محتوا به کمترین، نادر، معدل، بالا و بالاترین کیفیت تقسیم میکند. تک تک مقصود گوگل این هست که تکتک صفحات شما بتوانند سکو بالاتری را دریافت کنند.
ضمن اینکه از امتیازدهندگان خواسته می گردد تا مفاد زیر را با دقت مطالعه کنند:
مقصود صفحه
امتیاز E-A-T محتوا
کیفیت و حجم محتوای مهم
اطلاعات لازم درباره خالق محتوای مهم
اعتبار و احترام تولیدکننده محتوای اصلی
البته می دانیم که این موارد برای رتبهدهی و اثرگذاری در سئو کافی نیست و این راهنما مورد ها مهمی چون لینک و پیوندها را در لحاظ نمیگیرد.
پیادهسازی دستورالعملهای الگوریتم E-A-T گوگل جهت بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو
برای اینکه بتوانید با به کار گیری از دستورالعملهای الگوریتم EAT گوگل جایگاه خودتان را در شیت نتایج گوگل ارتقا دهید، باید مورد ها مهمی را در نظر داشته باشید. بیشک این الگوریتم و سیستم امتیازدهی آن مداقه بسیار زیادی دارااست. درپی به تعدادی مورد از مهمترین دستورالعملهای این نصیب اشاره میکنیم.
1- کاربر حرف اول و آخر را میزند
در شرایطیکه قرار باشد بگوییم الگوریتم E-A-T به چه استدلال ارائه شده و چرا تا این اندازه اهمیت دارااست، در یک گزاره میتوانیم بگوییم این استفاده کننده میباشد که حرف نخستین و نقطه نهایی را میزند. متاسفانه در حالی که این روز ها بخش اعظمی از دستیابی و کارها، مدیران و حتی بعضی کارشناسان فعال در حوزه سئو به دنبال راهکارهای زودبازده و ترفندهای مختلف می باشند، اما ایجاد کرد محتوای کیفیت خوب و منحصر به فرد و در نهایت التفات دادن به مخاطب فراموش شدهاست. همانطور که اشاره کردیم EAT برای محاسبه کیفی محتواست، در نتیجه یادتان باشد تقدم نخستین و آخر باید عنایت دادن به مخاطبان و کاربران تارنما باشد تا سراغ تارنما همسایه نروند!
2- ساخت همیشگی محتوای کیفیت عالی که قابل اشتراکگذاری باشد
برای ایجاد کرد محتوای خود هدف داشته باشید و به درستی آن را منتقل فرمائید، برنامه وقتی منظم داشته باشید و این مسئله را به استحضار مخاطبانتان برسانید و همت کنید همیشه راست گو باشید و راست گو بمانید. صرفا در ادامه تیترها و عناوینی نباشید که کلیک می گیرند، ولی زرد رنگ و دروغگو میباشند. در انتشار محتوای خود نظم را رعایت نمایید و کاراییتان بر این باشد محتوایی که ساخت و ساز میکنید آنقدر کاربردی و منحصربهفرد باشد که بلافاصله کاربران آن را به اشتراک بگذارند. بایستی مورد ها ذیل را در لحاظ بگیرید:
منظم مطالبتان را منتشر فرمائید.
از نویسندگان دارای نام و مشخصات کافی استفاده فرمائید.
مطالبتان را به نویسندگانی بسپارید که معتبر میباشند و برای جاهای مختلفی عمل کردند.
روی موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود تمرکز فرمایید و سراغ مطالب بیربط نروید.
هنگام نوشتن محتوا به اندیشه الگوریتمها نباشید، به مخاطبان انسانی فکر کنید.
از لغات کلیدی به تناوب و طبیعتا استفاده نمائید.
پیش از نگارش نوشتهعلمی حتما درباره کلمات کلیدی و محتوای آن تحقیقات مورد نیاز را جاری ساختن دهید.
از منابع مختلف به کارگیری کنید تا نوشتهی علمیتان غنیتر و کاربردیتر باشد.
3- اعتبار خود را افزایش دهید
همانطور که اشاره کردیم داشتن اعتبار یکی از عوامل مهم در الگوریتم EAT میباشد. به همین دلیل باید تمام همتتان را به کار بگیرید تا اعتبارتان در فضای فارغ سایت را نیز تقویت فرمائید. این نصیب میتواند به کار مستمر در شبکههای اجتماعی، دریافت سیگنالهای معتبر، ترغیب مخاطبان به تبلیغ و صحبت کردن درباره شما و... مرتبط باشد.
4- روی اعتماد کاربران عمل کنید
همواره باید تلاش نمائید مواردی را در نظر بگیرید که سبب ساز ارتقاء متکی بودن مخاطبان نسبت به شما شود. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه در شرایطی که کاربران به شما پشت گرمی کنند میتوانند باعث اتکا کاربران دیگر شوند، ضمنی که در مقابل درصورتی که اعتمادشان از دست برود بازگرداندن آنها خیلی طاقت فرسا خواهد بود. همیشه درست گو باشید و آن چیزی که واقعا هستید علامت دهید. ضمن اینکه می توانید مورد ها ذیل را نیز رعایت نمایید:
از دستاوردها، جوایز و افتخارات خود بگویید.
برای مشتریان برتر ارزش قائل شوید، به مشتریان جدید خوشامد بگویید یا در صورتیکه مشتری ناراضی دارید حرفش را به دقت گوش کنید.
انتشارات یا سایتهایی که از تولیدات، خدمات و محتوای شما گفتهاند را پررنگ نماد دهید.
شرایط مختلفی را برای پرداخت هزینه یا دریافت کالا در نظر بگیرید.
نیروی کار باکیفیت را استخدام نمائید تا در مسئلههای مرتبط با توان درگیر به کار شوند.
از HTTPS به کار گیری نمایید تا میزان امنیت وب سایتتان را نشانه دهید.
برای انتقاد و بررسی ها، امتیازات کاربران، تاییدیههای آنها و موارد مشابه تحت عنوان UGC یا محتوای تشکیل داد شده توسط کاربر ارزش قائل شوید.
از ظرفیتهایی چون ضمانت بازگشت وجه به کارگیری فرمائید.
جمع بندی
E-A-T یکی از الگوریتمهای اساسی گوگل برای ارزیابی کیفی و امتیازدهی به صفحات و محتوای تارنما شماست که بر پایه ی سه مضمون بسیار اصلی تخصص، اعتبار و اعتماد استوار میباشد. بنابراین باید با تمرکز به مواردی که در این نوشته ی علمی اشاره شد کوشش فرمایید تخصص خود را نشانه دهید، اعتماد مخاطبان را جلب نمائید و تا میتوانید به اعتبارتان بیفزایید.